La Llei de Serveis Digitals (DSA) serà legalment aplicable des d'aquest divendres, 25 d'agost, per a les 19 plataformes i motors de cerca amb més de 45 milions d'usuaris a la Unió Europea -equivalent a un 10% de la població d'Europa--, tals com Google, Meta (la matriu de Facebook o Instagram), X (abans Twitter) o TikTok, entre d'altres. A partir d'ara, hauran de complir les disposicions més estrictes de la normativa, que obliga a prendre mesures contra continguts il·legals difosos a Internet i a posar límit a la desinformació online, segons informa l'agència Europa Press.

La llista de 'gegants' online inclou també plataformes com Amazon o Zalando, que han presentat sengles recursos davant del Tribunal de General de la UE la decisió de la Comissió, ja que consideren que no s'ajusten a aquesta definició i busquen evitar que se'ls apliqui la normativa de la nova llei.

La bateria de mesures de la nova llei obliga des d'aquest divendres a les grans plataformes i motors de cerca que operen a la UE a establir termes i condicions i un mecanisme d'apel·lació a decisions de moderació de contingut "que pugui entendre fins a un nen", han explicat fonts comunitàries.

Aquest divendres expira, a més, el termini perquè les plataformes presentin el seu primer exercici anual d'avaluació, "encaminat a reduir els riscos associats a la difusió de continguts il·legals o la manipulació de serveis amb impacte en els processos democràtics i la seguretat pública". A més, hauran de presentar els seus informes de transparència en un termini de dos mesos.

Responsabilitat algorítmica

De la mateixa manera la llei introdueix el concepte de "responsabilitat algorítmica" pel qual "la Comissió Europea, així com els estats membres, tindran accés als algoritmes de les grans plataformes online", obligades a partir d'ara a eliminar els "productes, serveis o continguts il·legals ràpidament després que s'hagin denunciat".

Així mateix, la DSA introdueix nous requisits de transparència referent als paràmetres de sistemes de recomanació de continguts que fan servir les plataformes digitals i presenten als seus usuaris el contingut que consideren rellevant per als seus interessos. Per això, grans plataformes de contingut així com Google o altres destacats motors de cerca "hauran d'oferir als usuaris un sistema de recomanació que no es basi en el seu perfil".

En aquest sentit, s'han observat ja alguns "canvis importants", en particular respecte a l'actualització dels termes i condicions d'ús d'algunes d'aquests 'gegants' i fonts comunitàries han apuntat que TikTok ha presentat un nou algoritme que no es basa en els perfils dels usuaris i un arxiu publicitari "completament nou".

En el cas d'altres plataformes com X (abans Twitter), que estan travessant un gran procés de transformació, les mateixes fonts han assegurat que el mateix Elon Musk "va llegir la DSA i li va agradar" encara que, al juny, quan una delegació de Brussel·les va visitar la seu de la plataforma, "ni de lluny no estaven preparats per complir la normativa" encara que s'han mostrat "receptius".

"Estarem molt atents al compliment de la legislació i seguirem molt de prop els canvis que s'han anunciat recentment", han incidit aquestes fonts comunitàries.

Coordinadors estatals abans de febrer

Pel seu costat, els Estats membre hauran de nomenar coordinadors de serveis digitals abans del 17 de febrer de 2024, data en la qual també les plataformes amb menys de 45 milions d'usuaris actius --que entren en l'àmbit d'aplicació de la legislació nacional-- hauran de complir totes les normes de la DSA.

En cas d'incomplir-se la norma, les plataformes i els motors de cerca podrien rebre multes de fins al 6% de la seva facturació mundial mentre que en el cas dels 'gegants', la Comissió Europea tindrà el poder exclusiu per exigir l'esmentat compliment.

"Els meus serveis i jo farem complir rigorosament la DSA i utilitzarem plenament els nostres nous poders per investigar i sancionar plataformes quan estigui justificat", ha afirmat el comissari europeu de Mercat Interior i Serveis, Thierry Breton, qui ha afegit que "complir la DSA no és un càstig, sinó una oportunitat perquè les plataformes reforcin la seva fiabilitat".

Setge als patrons foscos

Encara que la legislació no tindrà efectes "immediatament visibles per als usuaris", segons reconeixen des de Brussel·les, sí que s'espera un "impacte de llarg recorregut" que generi canvis "substancials" que contribueixin a eliminar el contingut il·legal online.

La llei també posa límit als anomenats "patrons foscos del web", sistemes d'interacció fets servir per algunes companyies a Internet destinats a l'explotació econòmica dels seus usuaris a través de preguntes enganyoses, absència de comparacions de preus o de la introducció d'obstacles artificials per donar de baixa certs serveis.

Aquesta nova legislació també imposa que qualsevol plataforma de continguts accessibles per menors "estableixin mesures especials de protecció per garantir la seva seguretat, en particular quan tinguin coneixement que un usuari és menor d'edat. Així doncs, "es prohibirà a les plataformes presentar publicitat dirigida basada en l'ús de dades personals de menors tal com es defineix en la legislació de la UE".