La Lliga de futbol espanyola, rebatejada La Liga EA Sports pel seu nou patrocini amb la companyia de videojocs, ha estret els seus llaços fins i tot més amb el règim dictatorial de l'Aràbia Saudita, que ja és seu de la Supercopa espanyola des de l'any 2020, en tancar un acord de patrocini amb Visit Saudí, la marca turística del país, que serà destinació turística oficial de la competició espanyola. Les xifres de l'acord no han transcendit, però segons el mitjà especialitzat 2Playbook l'acord ascendeix a 20 milions d'euros.
En un comunicat de premsa, La Liga destaca de l'Aràbia Saudita el fet de ser "la destinació amb un creixement més ràpid en els últims anys, pel seu ric i captivador patrimoni cultural, els seus diversos paisatges i el seu paper com a centre neuràlgic d'interaccions esportives i culturals sense precedents". El país compta en el dia d'avui amb més de sis penyes oficials de clubs de La Liga, destaca també el comunicat, que, en canvi, no esmenta les nombroses violacions de drets humans del règim dictatorial, com per exemple la prohibició de l'homosexualitat, la pena de mort i els càstigs corporals (cada vegada menys freqüents, això sí).
En el comunicat s'expressa també l'ambaixador de la Lliga Iker Casillas, que assegura que "el gran desenvolupament de l'esport i els esdeveniments esportius a l'Aràbia Saudita suposen una oferta diferencial per a l'atractiu de la destinació, sumat el seu interès cultural i els seus sorprenents paisatges". "Segur que aquesta nova aliança serà un èxit per connectar i atraure tant els aficionats al futbol i l'esport en general, com a nous seguidors", afegeix Casillas.
L'aliança dona continuïtat a un camí que es va obrir en establir-se el país àrab com a seu de la Supercopa l'any 2020. Amb un parèntesi per la covid el 2021, a començaments de l'any vinent la Supercopa tornarà a disputar-se amb el nou format en el qual els dos finalistes de la Copa del Rei (Reial Madrid i Osasuna) i els dos millors equips de la Lliga (Barça i Atlético, que accedeix perquè el Madrid ho fa com a campió de Copa). La celebració de la Supercopa a l'Aràbia Saudita va despertar un gran enrenou l'any passat després que El Confidencial revelés uns àudios que mostraven com l'encara jugador del Barça Gerard Piqué i el president de la Federació Espanyola, Luis Rubiales, s'haurien presumptament repartit 24 milions d'euros per l'esdeveniment.
Cristià i Neymar, dos atractius més
L'aposta pel futbol a l'Aràbia Saudita s'ha traduït també en inversions milionàries per jugadors de futbol que ja no són només els que estan en edats pròximes a la jubilació. Així, el desembre de l'any passat Cristiano Ronaldo va obrir el camí firmant un contracte de 200 milions d'euros per temporada amb l'Al-Nassr, el salari més alt de tota la història d'aquest esport. Després d'ell van arribar Karim Benzema, a l'Al Ittihad, N'Golo Kanté, Rubén Neves, Sadio Mané i, més recentment, els exbarcelonistes Franck Kessié, pel qual l'A-Ahli va pagar 15 milions al quadre blaugrana, i Neymar, pel qual l'Al Hilal ha pagat 90 milions d'euros i que percebrà un sou de 100 milions.
El director general executiu de La Liga, Óscar Mayo, ha assegurat que la firma de l'acord demostra el "compromís per l'avenç de l'esport i la passió del futbol al món àrab" i ha defensat l'esport i els viatges "com a mitjà per connectar i unir cultures a tot el món". Fahd Hamidaddin, director general de l'Autoritat Saudita de Turisme, ha assegurat per la seva part que espera que els viatgers "experimentin l'intercanvi esportiu i cultural més important de la història de l'esport" i que l'acord serveixi per "portar el món a l'Aràbia Saudita i l'Aràbia Saudita al món".
Més enllà del patrocini, la col·laboració es donarà amb "una àmplia gamma d'activitats, inclòs un esdeveniment de llançament d'alt nivell" i altres activitats al país que el comunicat no especifica, així com "contingut digital i esdeveniments d'immersió" que millorin la implicació de l'audiència de La lliga.