La sortida a borsa de Shein és una de les més esperades en els últims anys. El gegant xinès de la moda online prepara el seu debut al mercat londinenc davant de la mirada dels seus principals rivals i després d'un intent fallit per cotitzar als Estats Units. Amb una valoració inicial propera als 60.000 milions d'euros, la companyia busca impulsar la seva capitalització obrint-se a nous inversors i millorar la seva imatge pública, especialment en matèria de sostenibilitat. Si bé es col·loca com el principal rival de Zara, l'impuls d'altres plataformes com Temu amenacen de guanyar-li terreny a terra occidental.

"Shein ha viscut fins ara com una start-up, prenent decisions unilaterals, ja que no es deu a cap grup inversor ni és empresa pública. El que canvia la seva sortida a borsa és que passarà a ser una empresa que haurà de donar molta més claredat del que està fent i es veu que està intentant fer els deures en aquest aspecte. Especialment pels problemes del seu sistema de distribució i la cadena de subministraments, una cosa que pot fer baixar el seu valor," explica Armant Salvador, director del màster de Màrqueting Digital & Ecommerce d'EAE Business School, a ON ECONOMIA

La multinacional asiàtica ha estat valorant debutar al parquet novaiorquès, però les últimes filtracions apunten que podria ser Londres la destinació final per començar la seva etapa borsària, segons va avançar Sky News. "Tal com estan les relacions polítiques entre la Xina i els Estats Units, la possibilitat de debutar al Regne Unit està més que oberta, encara que el seu objectiu principal sigui des de fa temps cotitzar a Nova York", assenyala Salvador.

L'intent de cotitzar a la Borsa de Nova York a finals de l'any passat va ser rebut tèbiament per les autoritats nord-americanes, els desacords de les quals amb empreses de la talla de TikTok o Alibaba posen de manifest les tensions geopolítiques entre les dues economies més grans del món. Segons va explicar el màxim dirigent Shein, Donal Tang, al Financial Times, l'empresa hauria aconseguit avanços per demostrar que el control xinès sobre ella no és tal, però no els suficients perquè els reguladors del país donessin el seu suport en el seu salt al mercat.

Shein busca millorar la seva imatge mediambiental

Shein està actualment valorada en uns 60.000 milions d'euros, segons l'estimació arran de l'última ronda de finançament que va ser filtrada. De la mateixa manera, el benefici de la companyia s'ha multiplicat en els últims anys, fins a assolir la xifra dels 2.000 milions de dòlars (uns 1.840 milions d'euros) el 2023. Unes xifra devastadores, però que encara no competeix contra els guanys de 5.831 milions de l'espanyola Inditex i el valor de mercat proper als 140.000 milions d'euros.

El salt a la borsa ajudarà l'empresa amb seu a Singapur a obtenir liquiditat i augmentar el seu valor, però no és l'únic interès que veu en l'operació. "Està intentant incrementar la seva valoració al mercat i, sobretot, millorar la seva percepció, per la qual cosa influeixen moltíssim les accions a nivell mediambiental que està començant a realitzar. Un exemple és la revenda de devolucions o la compra de segones línies de tela per reaprofitar-les. Al final es tracta de donar una identitat corporativa seriosa per quan tot sigui públic", apunta el professor d'EAE.

En aquest sentit, Shein ha estat en el centre de la polèmica en nombroses ocasions per l'impacte mediambiental que té la seva activitat, així com per qüestions legals relacionades amb les falsificacions. "Els inversors volen apostar per empreses que cada vegada siguin més sostenibles i allà Shein encara té un camí per recórrer. Hi ha diferents investigacions que posen el focus als productes tornats que no es reintrodueixen al mercat i es rebutgen pels alts costos que tenen les devolucions", assegura Amador.

Quant a la propietat intel·lectual, Brussel·les ha decidit posar límit al gegant asiàtic a partir d'aquest estiu. La Comissió Europea va designar Shein l'abril passat com a plataforma online de gran mida a causa que compta amb més de 45 milions d'usuaris mensuals dins de la Unió Europea. La mesura que implica que haurà de garantir que en la seva pàgina web no es venguin productes falsos o es promocioni contingut il·legal, complint així amb la llei de serveis digitals a partir de finals d'agost.

Lideratge en la moda online a Espanya

Sens dubte, la seva sortida a borsa no deixarà indiferent ningú, especialment entre els seus competidors. En els últims anys, la companyia ha revolucionat el sector de la moda a gran escala, convertint-se en la principal capdavantera del denominat fastfashion. Una estratègia agressiva de preus baixos i un potent màrqueting en xarxes socials com TikTok, a través de 'microinfluencers' per aconseguir importants quotes de mercat als Estats Units, Europa i, especialment, a Espanya.

Així ho indica un recent estudi de Fashion Lab Elogia, on es recull que els espanyols gasten una mesura anual de 460 euros en comprar moda online, sent Zara la que lidera la classificació amb un 25% dels consumidors triant la seva plataforma sobre la resta. Li segueix Shein amb un (23%) i Zalando (17%), com les marques favorites del comprador de moda online. Si bé H&M i Mango també són rellevants, pateixen una pèrdua considerable de compradors respecte a 2023 i no acaben de fidelitzar els seus clients.

D'altra banda, Shein és una de les marques de moda amb un perfil d'imatge més clar i amb trets diferencials, sent elegida pels consumidors per les seves promocions, així amb per l'àmplia varietat de productes i els econòmics costos d'enviament. D'aquesta manera, l'informe destaca a Shein com la firma que capitalitza els bons preus i les ofertes, situant-se ajunto en aquest territori H&M i Kiabi.

Altres estudis també apunten al seu domini a Espanya i els països de l'entorn mediterrani, com el de la consultora ECDB. Segons la firma alemanya, Shein va tancar l'exercici amb una participació de l'11%, davant el 12% de l'any anterior, mentre que la segona posició és per a Zara, que baixa del 8% al 6% i la tercera per a H&M, que cau del 4% al 3%.

A Espanya, segons destaca l'anàlisi d'ECDB, Shein va ser el principal detallista de moda ràpida el 2023, amb un total de 702 milions de dòlars (660 milions d'euros) en vendes netes, seguida de Zara, amb 357 milions de dòlars (335 milions d'euros). L'estudi indica que el gegant xinès del comerç electrònic va tancar el 2023 com a líder a Itàlia, Portugal i Grècia, superant cada vegada més la competència.

Temu amenaça el seu domini

No obstant això, el més ressenyable de l'informe és que la xinesa consolida el seu lideratge global, superant Zara, que descendeix en quota de mercat. "El més destacat és que encara que Zara en quota de mercat segueix en segon posat, ha tingut una petita baixada, el que està aprofitant Shein per prémer", assenyala Armant Salvador.

Més enllà d'aquesta circumstància, també és rellevant la competència que està començant a afectar el sector per part d'altres empreses que venen pressionant els últims mesos. "Llegint entre línies l'informe, hi ha un increment de quota de mercat de la resta de competidors, especialment de Temu. Shein té una estratègia de competència amb Inditex, però altres players com Temu estan sent un problema" explica el professor.

En aquest sentit, assegura que "s'ha adormit una mica en els llorers" i Temu, a través d'agressives campanyes publicitàries, està agafant impuls en occident. "El que va fer bé va ser fixar la seva seu a Irlanda per guanyar terreny al mercat occidental. El que demostren les dades és que hi comença a haver altres players del mercat que, no ho estan fent millor perquè no tenen la capacitat de Shein, però estan començant a aconseguir més trànsit web en alguns nínxols de mercat, especialment als Estats Units," conclou Salvador.