El president d'Aena, Maurici Lucena, ha atribuït la no-ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat a una falta de "lideratge polític" per part del Govern. El directiu ha explicat que el govern català i l'espanyol han acordat "asseure's i analitzar tècnicament les diferents opcions plantejades" respecte a la possible ampliació de l'aeroport preguntat per cap a on creu que ha de créixer la infraestructura.
Lucena ho ha defensat aquest dijous a la taula rodona IBEX: el repte de liderar el mercat mundial juntament amb president executiu de Fluidra, Eloi Planes, en el marc de la 34a Trobada Empresarial al Pirineu, que se celebra aquest dijous i divendres a la Seu d'Urgell (Lleida).
Lucena ha assenyalat que Aena va tenir "molt clar que calia emprendre el lideratge" davant de la proposta d'ampliar l'aeroport del Prat per "evitar que es culpés Madrid que no es portés a terme". "Amb lideratge polític això hauria pogut ser. Com que no hi havia lideratge polític, el projecte va embarrancar", ha afegit.
Així mateix, ha criticat que "no és precís" que es reclami des dels territoris la gestió individualitzada de l'aeroport perquè, segons ell, els aeroports es gestionen combinant l'especificitat territorial amb les economies d'escala.
Aragonès defensa més connexions intercontinentals
Minuts abans, al mateix fòrum, ha estat el torn precisament del president de la Generalitat, Pere Aragonès, que també s'ha referit a aquesta qüestió en ser preguntat per l'audiència. El cap de l'executiu català ha recordat que "l'ampliació no és senzilla des d'un punt de vista tècnic", atès a la ubicació de l'aeròdrom: adjacent a un espai natural protegit, espais agraris, pròxim a centres urbans i limitat pel mar.
També ha dit que el seu govern vol que Barcelona pugui assumir més connexions intercontinentals -principalment amb Amèrica del Nord i Àsia-, però no assemblar-se al que són altres hubs europeus com el de Schipol (Amsterdam).
Estiu "caòtic" en l'operació aeroportuària
El president d'Aena ha justificat que l'any passat Aena ho va fer "millor que la mitjana perquè els aeroports espanyols van ser l'excepció a un estiu caòtic en l'operació aeroportuària" i ha destacat que "sense el talent dels treballadors no s'hauria pogut oferir un producte com el que va oferir Aena el 2022", en les seves paraules.
Talent empresarial
El president de la 34 Trobada Empresarial al Pirineu, Josep Serveto, ha xifrat en més 700 els assistents a la trobada, el que significa el "rècord absolut" de l'esdeveniment. Serveto ha celebrat que l'edició d'aquest any ha comptat amb 75 espònsors, un 40% més que un any enrere, quan van ser 55 les empreses participants. "Això demostra que el teixit empresarial de Catalunya i d'Andorra, no només volen venir a la reunió, sinó que en volen formar part", i ha detallat que les empreses i assistents andorrans signifiquen el 20% del total.
La trobada té l'objectiu de reunir "els millors conferenciants i ponents" per tractar temes d'actualitat, geopolítics, econòmics i empresarials. Les prioritats també passen per "continuar fomentant el desenvolupament" de l'economia de Lleida, Catalunya i Andorra, i valorar el talent empresarial.