El president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena, ha defensat la pujada de les taxes aeroportuàries de la companyia en un 4,09% perquè aquesta sigui sostenible econòmicament, tingui capacitat de fer front al seu ritme inversor i ofereixi una retribució "raonable" als accionistes. Així ho ha manifestat en la seva intervenció en el Fòrum Hotusa Explora, on ha recordat que Aena és una empresa de capital publicoprivat, participada en un 51% per l'Estat i en un 49% amb capital privat, que al seu marc regulador estableix la necessitat de trobar un equilibri entre l'eficiència i la rendibilitat.
Sobre aquestes tarifes, Lucena ha ressaltat que hi ha algunes xifres que són "simplement aclaparadores". Així, ha subratllat que entre 2015 i 2023 aquestes tarifes han baixat nominalment un 11%, mentre que la inflació ha estat del 21%. Per tant, es tradueix que entre aquests dos anys, la baixada "en termes reals" de les tarifes aeroportuàries seria de gairebé el 32%. Amb això, les tarifes aeroportuàries a partir de març serien "més baixes que l'any 2019", segons ha ressaltat Lucena.
La setmana passada, el ministre de Transport i Mobilitat Sostenibles, Óscar Puente, va detallar que la pujada proposada per Aena del 4,09% era inexorable, posant en evidència el suport del Govern, que ha d'aprovar-ho en Consell de Ministres. Així mateix, Lucena ha explicat que la companyia s'enfronta ara a la necessitat d'invertir per renovar i ampliar alguns aeroports. En concret, ha destacat que la capacitat actual d'Aena a Espanya és de 350 milions de passatgers, però amb "un matís molt important". En concret, ha indicat que els aeroports de caràcter turístic i els aeroports tipus hub "s'estan apropant al límit de la seva capacitat".
Ampliació dels aeroports d'Aena
Per això, Lucena ha destacat la inversió de 2.400 milions d'euros per ampliar l'aeroport de Barajas, a més de les ampliacions dels aeroports de Tenerife i la remodelació del de Palma de Mallorca. També ha expressat el seu desig de poder ampliar en un futur el de Barcelona, "que ho necessita", així com altres aeroports regionals, "que n'hi ha molts més". Amb aquest context, ha ressaltat que Aena està en la tessitura d'ampliar els aeroports, pel que el ritme inversor està sent i serà "molt més intens" que en els últims deu anys.
Per això, ha incidit que les tarifes aeroportuàries han de "ser capaces" d'adaptar-se a aquest ritme inversor i, al seu torn, "de continuar garantint" que els accionistes tinguin "una retribució raonable a la seva inversió". "Crec honestament que sent un repte molt important ho aconseguirem", ha conclòs Lucena.
Ryanair adverteix que si puja les tarifes hi haurà pujades de preus
El conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, també ha fet referència a les tarifes aeroportuàries. El directiu ha destacat que les aerolínies "prenen una decisió racional" sobre on dirigir els seus avions "basant-se en els costos". Així, si les despeses pugen, és possible que el gestor aeroportuari tingui "els millors aeroports, productes turístics i millors llocs", però necessita que les aerolínies apostin per portar la gent allà. Wilson ha detallat que l'únic cost variable que tenen en la seva companyia són les taxes aeroportuàries i, per això, ha incidit en la importància que els països del sud d'Europa "continuïn sent competitius" en aquest sentit.
El conseller delegat de l'aerolínia ha fet referència al pla d'inversions de Ryanair per a Espanya, del que van informar el passat 12 de gener al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, en una reunió. En ella, la companyia va anunciar la seva intenció d'invertir 5.000 milions d'euros per als pròxims set anys. Això contempla passar dels actuals 55 milions de passatgers a 77 milions, augmentar el nombre de rutes de 730 a més d'un miler l'any 2030, basar 33 nous avions i obrir cinc noves bases, apostant per aeroports regionals.
Tanmateix, Wilson ha destacat que van fer aquesta promesa "quan se suposava que les taxes es mantindrien igual fins a 2027" i espera que aquesta pujada del 4,09% "es pugui revisar". "Els costos d'accés són el número u a la nostra agenda, i nosaltres tenim l'avió", ha assenyalat.