IAG el preocupa la pujada de tarifes anunciada per Aena, el gestor dels aeroports espanyols. La matriu d'Iberia, Vueling i Brtish Airways ha fet una advertència clara a l'empresa que dirigeix Maurici Lucena, el tràfic de passatgers - que està en procés de recuperació després de diversos anys afectat per la pandèmia- es veurà reduït si pugen més els preus i això no pot ser bo per a un país que viu del turisme. "Sempre ho diem, el sector aeri és un ecosistema i el que fa un afecta tots. Pujar més d'un 4% les tarifes impacta en el tràfic de les aerolínies i en un país com Espanya, on el turisme és essencial, no estem d'acord que es faci. Ja estem manifestant la nostra opinió sobre això". Així de rotund s'ha mostrat Luis Gallego, conseller delegat d'IAG en la presentació de resultats aquest divendres.
El consell d'administració d'Aena ha aprovat aquesta setmana una pujada de les tarifes aeroportuàries del 4,09% a partir de l'1 de març de 2024, el que suposa que les aerolínies han de pagar a la companyia l'any que ve 10,35 euros per cada bitllet que venguin, davant els 9,95 euros d'ara. La pujada podria suposar un increment dels bitllets aeris en els propers mesos, perquè les aerolínies la poden repercutir. Malgrat les crítiques, l'última paraula no la tindran ni les aerolínies ni Aena, serà la CNMC, que ha d'aprovar la pujada si la veu convenient.
En un altre ordre de coses, Gallec ha presumit dels resultats d'IAG durant la presentació. La companyia ha obtingut un resultat rècord de 1.260 milions, "el que suposa va augmentar de 1.700 milions respecte a l'any passat" perquè van donar pèrdues. "Totes les companyies han tingut resultats positius", afegia. Iberia, per exemple, ha guanyat 372 milions i Vueling, uns altres 96 milions.
Però el conseller delegat no s'ha atrevit a donar una guia, sobre quin pot ser el resultat del conjunt de 2023. Només ha comentat que el consens del mercat pronostica que poden assolir els 2.800 milions aquest any. "No volem donar una guia perquè hi ha molta incertesa encara". En el tercer trimestre, IAG té ja el 80% venut, però en el quart només un 30%, ha explicat.
Gallec assegura que no hi ha una "debilitat" en la demanda, simplement es tracta que el segon i tercer trimestre són més forts perquè coincideix amb mesos de l'estiu, i la recta final de l'any sol ser més fluixa en demanda. D'altra banda, destacava que els viatges de negoci estan tardant a recuperar-se de la pandèmia, però proven de compensar les vendes amb els viatges de lleure.
Quant a Vueling, des del grup han reiterat la mateixa posició que en el primer trimestre. No invertiran en la flota fins que tanquin un acord amb els tripulants de cabina. "El grup ha de posar capital on vegi que els retorns són adequats i per invertir en Vueling necessitem tenir certesa. És una empresa de baix cost i en ella, els costos són encara més importants i més en entorn inflacionista. El cost de personal és crític per ser competitiu. I estem intentant tancar un acord per ser sostenible en el temps", ha destacat el CEO.
Finalment, sobre la compra d'Air Europa, ha indicat que "va més a poc a poc del que tots volem, continua pendent d'aprovació a Brussel·les i els processos són llargs. Per això ja van dir que podria allargar-se fins a 18 mesos. Malgrat tot, Luis Gallego insistia que continuen veient l'operació "beneficiosa" per guanyar mida davant les aerolínies europees d'altres mercats.