Les cinc aerolínies més grans dels Estats Units tenen el 80% total del trànsit aeri del país, recordava aquest dilluns el conseller delegat de IAG i a Europa "s'ha de produir un procés de consolidació com el dels EUA". Luis Gallego creu que la consolidació "no va en detriment del client, sinó a favor", per això, continuaran apostant per ella amb més compres i fusions. A més d'Air Europa, una operació que es va tancar el 2019 i que després dels vaivens de la covid tracta d'executar-se ara, el grup no li treu l'ull a TAP Portugal, però no es quedarà allà. "La nostra vocació és tenir fills, portar-los al hòlding".
En una presentació del grup a IAG juntament amb la consultora PwC, on han xifrat en 21.500 milions l'impacte econòmic que té la seva activitat en el PIB d'Espanya, Gallec recordava que el nom que del grup (International Consolidated Airlines Group) "ja diu que som un grup internacional d'aerolínies" la missió del qual és créixer a base d'aquest tipus d'operacions.
Recordava també que IAG va néixer de la fusió de British Airways amb Iberia, i que després es van anar afegint més aerolínies com Vueling o Aer Lingus. "Però també hi va haver operacions que van quedar pel camí, com Norwegian, i si TAP té sentit per al grup ho considerarem". Sobre TAP assegurava que mai no faran aquesta adquisició "en detriment del hub de Lisboa", com va ocórrer amb Aer Lingus, on es va respectar el d'Irlanda.
"El nostre model permet tenir diferents aerolínies i que totes tinguin rendiments i siguin sostenibles en el temps". Tanmateix, Gallec reconeix que amb l'operació d'Air Europa sí que es buscava des del principi "enfortir el hub de Madrid" per poder competir amb els grans del nord d'Europa. El CEO de IAG descartava, això sí, que hagin estudiat una operació ITA Airways (Itàlia), "no estàvem interessats".
Preguntat per com està anant l'avaluació en la Comissió Europea, on s'analitza si hi ha risc per falta de competència en la fusió d'Iberia amb Air Europa, el CEO explicava que de moment s'han iniciat les converses, però assumeixen que hi haurà slots que hauran de cedir i ho faran a "Ryanair, per què no" o a qualsevol altra aerolínia. "És Brussel·les qui ha de determinar que els clients no es veuen perjudicats per aquesta operació". Respecte al grup "només ce més rutes i llocs de treball".
Ryanair ja havia revelat en una entrevista amb ON Economia que estaven interessats en els slots d'Iberia i Air Europa per créixer a tres regions, Madrid, les illes les Balears i les Canàries.
Finalment, preguntat pels problemes laborals que hi ha en Air Europa, que prossegueix amb la seva vaga a les portes d'estiu, el conseller delegat marcava distàncies. "De moment només tenim un 20% de la companyia i no tenim res a veure amb el seu govern", això ocorrerà quan adquireixin el 100%. "Cadascú continua lluitant per mantenir la seva base de clients".
IAG aporta l'1,7% del PIB a Espanya
Quant a l'informe econòmic, IAG i PwC posaven en relleu que el grup d'aerolínies va contribuir l'any 2019 amb més de 21.500 milions d'euros al producte interior brut (PIB) del país i va donar suport a la generació de més de 371.000 llocs de treball. Aquestes xifres suposen que l'activitat de IAG genera un valor afegit equivalent a l'1,7% del PIB i del 2% de l'ocupació a temps complet.
L'informe ha pres les dades de 2019, abans de la pandèmia, perquè els de 2020, 2021 i 2022 van estar impactats per la pandèmia, i en aquest s'inclouen les activitats de les aerolínies del grup a Espanya: Iberia (incloses Iberia Express i Level), Vueling, British Airways, Aer Lingus i el negoci de transport de càrrega, IAG Càrrec.
L'impacte corporatiu de IAG derivat de l'activitat de les aerolínies que tenen la seva seu a Espanya, va suposar una aportació al PIB de 6.500 milions d'euros. El que implica que, per cada euro d'ebitda de IAG es van generar 4,72 euros en l'economia espanyola. Quant a l'efecte tractor, que analitza les despeses dels passatgers que utilitzen els vols de IAG i l'impacte econòmic més ampli d'aquesta despesa en tota l'economia espanyola, va ser de 15.000 milions d'euros i va donar suport a 300.000 llocs de treball.
L'estudi mostra que per cada passatger que vola amb IAG es generen 636 euros en valor agregat brut. Mentre que per cada 1.000 passatgers que volen a Espanya amb IAG es generen 14,7 llocs de treball.