Luis Sans, propietari de Santa Eulalia, la històrica botiga de moda de luxe per a home i dona del Passeig de Gràcia, ha posat en marxa una empresa de perfumeria per crear les seves pròpies fragàncies. S'anomena Perfumes Santa Eulalia i el seu objectiu és elaborar una línia pròpia de productes d'alta perfumeria.

En declaracions a ON ECONOMIA, Luis Sans recorda que Santa Eulalia comercialitza perfums des de principis de la dècada dels quaranta del segle passat. El 2014 van iniciar una col·laboració amb una empresa italiana que els elaborava perfums amb la seva marca, mitjançant una llicència a 10 anys, que han preferit no renovar per portar de forma directa aquesta activitat.

"En comptes de renovar la llicència, hem decidit internalitzar aquesta activitat", precisa Sans. Així, Perfumes Santa Eulalia comprarà les essències, controlarà els processos de maceració, també adquirirà els flascons, el packaging... a diferents proveïdors locals. Indica que els perfums "es produiran aquí". Amb això pretenen potenciar la seva àrea de perfumeria.

Tot i que encara no han publicat els comptes del 2023, Sans assenyala que Santa Eulalia –la botiga de moda i complements de marques de luxe– va facturar l'any passat prop de 28 milions d'euros, gairebé un 14% més que els 24,6 milions de l'exercici anterior. A l'informe de gestió de 2022 ja van apuntar que la botiga física va assolir la facturació d'abans de la pandèmia malgrat que les vendes a turistes estrangers van caure un 31%, respecte el 2019, si bé les del canal online van créixer un 29%. El 2023 ja es van recuperar les vendes a turistes estrangers.

Luis Sans (Barcelona, 1965) es va situar al capdavant de Santa Eulalia el 1988, abans de complir els 23 anys, arran de la mort inesperada del seu pare. S'ocupa personalment de la línia de moda masculina mentre que la seva esposa, Sandra Domínguez, porta la línia femenina. Aquest negoci inclou una sastreria i camiseria a mida, que ha vestit des de reis a Lionel Messi, i també un selecte bistrot amb una terrassa enjardinada a l'interior. Sans és membre de la quarta generació de la família propietària, però és que, abans d'aquesta nissaga, Santa Eulalia va estar liderada per tres generacions de la família Taberner.

Més de 180 anys d'història

Els orígens empresarials es remunten a 1842 quan Josep Taberner i el seu fill Salvador, procedents de Guils de Cerdanya, van obrir una botiga d'articles tèxtils al carrer de la Boqueria de Barcelona. Anys després, es van traslladar a una altra botiga d'aquest mateix carrer, en el número 1, precisament on la tradició situa el martiri de Santa Eulalia en l'època romana. Per aquesta raó, els barcelonins van anomenar aquest establiment Almacenes Santa Eulalia, que va acabar sent la seva denominació. El 1908, Domingo Taberner –la tercera generació, acabalat empresari i financer– es va associar amb Lorenzo Sans Vidal –propietari de la botiga Las Columnas, també al carrer de la Boqueria- perquè li gestionés el negoci. El 1915, després de la mort de Taberner, sense descendència, la seva vídua va vendre la botiga a Sans, que era cunyat de Joan Marcet, propietari de la Banca Marcet de Terrassa.

Durant la Guerra Civil, l'empresa va ser col·lectivitzada per dedicar-la a la fabricació d'uniformes militars per a oficials. En la postguerra, es van instal·lar al Passeig de Gràcia, primer en el número 60 i, des de 1944, en el 93, on segueixen en l'actualitat. Fins i tot van obrir una botiga a Tànger (1959) i van arribar a presentar col·leccions d'alta costura a Nova York (1963). El 2011 es va reformar íntegrament la seu del Passeig de Gràcia, on encara es troben peces decoratives de la botiga del carrer de la Boqueria. Luis Sans també presideix l'Associació d'Amics del Passeig de Gràcia, que reuneix veïns i comerciants de l'artèria urbana amb els preus per metre quadrat més cars.