El govern francès d'Emmanuel Macron ha engegat una campanya de pressió contra el grup Stellantis perquè la producció del Peugeot e-208, actualment a la planta espanyola de Saragossa, abandoni aquest centre i passi a França. En concret, el ministre d'Economia francès, Bruno Le Maire, ha engegat una campanya perquè aquest model s'incorpori a una de les fàbriques franceses del grup, sense concretar quina.
De moment, però, el conseller delegat de Stellantis, Carlos Tavares, assegura que aquesta idea no està damunt la taula. La tensió entre ambdós és creixent, tal com recullen diferents capçaleres del país francès. De fet, el ministre ha indicat, a la ràdio RMC, que "el repte industrial de França és construir no només vehicles d'alta gamma, sinó també petits vehicles elèctrics com el Peugeot e-208 al nostre territori", apuntat a la diana d'aquest model.
França sumarà ajuts per convèncer Stellantis
En paral·lel, el mateix Emmanuel Macron ha anunciat una bonificació de 7.000 euros contra la deslocalització de la producció d'automòbils, sense concretar com es determinarien aquestes xifres. El govern mostra com una de les seves prioritats la deslocalització de la producció d'automòbils, amb un objectiu de 2 milions de vehicles produïts a França l'any 2030.
Le Maire dispara: "Espero que el cap de Stellantis, Carlos Tavares, agafi el guant i assumeixi aquest repte. El nostre govern està donant ajuts molt importants a la indústria, estem intentant promoure la compra de vehicles elèctrics al territori. I, per tant, desitjo que els industrials també mostrin, senzillament, una mica de patriotisme econòmic".
El malestar de l'efecte Musk
Tavares, de moment, tanca files: "L'equació econòmica vinculada a la deslocalització forçosa d'aquest projecte no seria de l'interès de l'empresa, ni del país. A més, estem demanant a Elon Musk o BYD que fabriquen cotxes del segment B a França", mostrant un clar malestar per l'aposta més ferma de Macron cap al gegant americà.
El Peugeot e-208, la joia de la corona
De moment, el grup s'ha limitat a invertir a les seves fàbriques franceses la producció de 12 models elèctrics, més aviat SUV de gamma mitjana. Però el petit 208, número u del seu segment a Europa amb prop de 50.000 unitats venudes el 2022, va cap a la fàbrica de Saragossa. Però no només hi ha aquesta destinació que cou a França. El futur petit model elèctric de Citroën es produirà a Eslovàquia.
Stellantis ho justifica per les diferències de costos de producció entre països europeus, però també per la nova competència dels vehicles elèctrics xinesos. El fabricant, que publica resultats rècord, pretén mantenir el seu marge de dos dígits i insta a fer les reflexions oportunes més endavant: "Llegirem amb posterioritat els resultats i sabrem qui va tenir raó en el context de la competició xinesa", ha conclòs Carlos Tavares. I ha afegit: "Tinc dubtes molt seriosos que puguem produir vehicles molt compactes d'una manera molt rendible al nostre país".