José Vicente de los Mozos, president executiu d’Ifema, ha avançat aquest dijous que l’acord perquè Madrid aculli un gran premi de Fórmula 1 (F1) només està pendent de l’arribada dels contractes per signar-los. Això posa en perill la continuïtat del Gran Premi d’Espanya que es disputa a Montmeló més enllà de 2026, que és quan finalitza el contracte amb Formula One Management (FOM), l’organitzadora del mundial.
En un esmorzar de Nueva Economía Fórum, De los Mozos ha donat per fet que Madrid tindrà un gran premi de la F1 tot i que ha evitat precisar si això serà en detriment del Circuit de Catalunya, que l’acull des de fa gairebé dues dècades. "Ens agradaria que Montmeló seguís gaudint del seu gran premi, no tenim cap problema. Estimo molt Catalunya, com a part d'Espanya que és, però aquesta qüestió no depèn de nosaltres sinó de FOM", ha assenyalat.
Si bé ha evitat donar més detalls excusant-se en la clàusula de confidencialitat de les negociacions, a De los Mozos se l'ha entès perfectament: Madrid tindrà una prova del mundial d'F1 encara que això suposi que Montmeló es quedi sense. Des de fa mesos, el president d’Ifema negocia amb FOM perquè, a partir de 2026, el circ de l'F1 s’instal·li en un circuit urbà de la capital que passarà pel recinte firal. Es podria donar el cas que aquell any es disputessin premis a les dues ciutats.
Sobre les declaracions de De los Mozos, fonts del Circuit de Catalunya van evitar pronunciar-se amb l’argument que desconeixen el projecte de Madrid. Això no obstant, van indicar que Montmeló té contracte en vigor per organitzar el Gran Premi d’Espanya d'F1 fins a 2026 i que la intenció és que continuï més enllà d’aquell any.
En el mateix sentit, fonts del Departament d’Empresa de la Generalitat, l’accionista majoritari del Circuit de Catalunya (76,38%), afegeixen que mantenen “una relació molt fluida amb els responsables de la Fórmula 1 i saben que comptem amb la voluntat d’allargar la relació” més enllà de 2026.
El model en el qual s’ha fixat Madrid no és València, que va acollir l'F1 en un circuit urbà del 2008-2012, amb un fracàs econòmic, sinó el de Miami. Els promotors del projecte madrileny i els responsables del FOM consideren que Miami és l’exemple a seguir. Atribueixen a aquesta prova una inversió de 200 milions de dòlars i un impacte econòmic de 500.
Aquestes magnituds estan molt per sobre del que generen els circuits de velocitat europeus que acullen proves d'F1 i de moto GP. No ha transcendit el cànon que abona Miami als organitzadors del mundial, però la forquilla està entre els 20 milions de dòlars (18,9 milions d’euros) de Mònaco i els 57 milions de dòlars (54 milions d’euros) de l’Azerbaidjan. En el cas de Montmeló, aquest any abonarà un cànon de 25 milions d’euros. Des d’aquest circuit s’apunta que l'F1 genera un impacte econòmic de 270 milions d’euros.
Segons informacions d’El Periódico, entre els promotors de l'F1 de Madrid destaquen Florentino Pérez, president d’ACS i del Reial Madrid; el magnat mexicà Carlos Slim i Stephen Ross, que és l’artífex del premi de Miami. Es tracta d’un constructor milionari que també és propietari del club de bàsquet Miami Dolphins.
Només dos països acullen més d’un gran premi d'F1: Itàlia —en els circuits de Monza i Imola, amb contractes fins a 2025— i els Estats Units —amb els circuits d’Austin, Las Vegas i Miami—. Tanmateix, la intenció de FOM d’estendre l'F1 a nous mercats, amb noves localitzacions, podria jugar en contra de Barcelona. Però, d’altra banda, els organitzadors dels mundials també planegen ampliar els 23 grans premis actuals fins als 30. I això jugaria a favor de Montmeló. Espanya podria ser el tercer Estat amb més d’un gran premi si s’arriba a un acord.