Madrid està d'enhorabona. Taylor Swift, la cantant més popular del moment, oferirà dos concerts a l'estadi Santiago Bernabéu els pròxims 29 i 30 de maig, sent, de moment, les úniques actuacions a Espanya dins de la seva gira The Eras Tour. Els hotels de la capital comencen a penjar el cartell de complet, ja que seran 80.000 persones cada dia les que assistiran al xou musical. To i que n'hi ha un que encara té disponible les dues habitacions més cares de la ciutat.
Es tracta de l'hotel VP Plaça España Design de cinc estrelles, que fins i tot ha creat un pack de luxe per als més fans de la cantant nord-americana, autodenominats swifties. Un d'ells ascendeix a 30.000 euros i inclou allotjament a la suite presidencial durant dues nits, accés VIP al concert, transport privat, experiència prèvia i post al xou, a més d'un dia de relax per descansar.
El pack inclou les entrades per al concert, que es van esgotar tot just posar-se a la venda, i que en revenda ascendeixen ja a 6.000 euros per cada espectacle. Des del grup hoteler madrileny destaquen que, la luxosa habitació presidencial és de 120 m² i inclou un llibre especial per a fans de Taylor Swift, i el seu clàssic pintallavis vermell “entre altres sorpreses”.
Amb aquest pack, l'hotel també ofereix un servei de transfer privat durant tota l'estança, experiències prèvies al concert, com un brunch al Ginkgo Sky Bar, serveis de perruqueria, o estilista. També, una celebració postconcert al rooftop Ginkgo Restaurante i un segon dia de relax al VP Biloba Spa, juntament amb un àpat per a dues persones en un restaurant amb dues estrelles Michelin de la capital.
L'hotel VP Plaça España Design de cinc estrelles ofereix dos packs similars per a fans de Taylor Swift per 22.000 euros, que en lloc de la suite presidencial inclou la suite estàndard. Així mateix, ofereix la resta d'habitacions (sense pack) per un preu una mica superior als 500 euros.
Des de l'Associació Espanyola de Directors d'Hotel (AEDH) asseguren que Madrid “està ple” aquells dos dies, que, de mitjana, les reserves assoleixen els 300 euros i l'estança mitjana, no passa dels dos dies. Fonts del sector hoteler, revelen també que des que es van anunciar les 17 ciutats europees on actuaria l'estrella del pop els preus van pujar un 14%, arribant a assolir aquesta pujada un 24% a Madrid.
Tot i que matisen, és una cosa que acostuma a passar a la capital espanyola quan se celebren “esdeveniments tendència” com els esportius, vegeu amb una final de la Champions o com passarà, molt previsiblement, amb la Fórmula 1. “Va conforme a la demanda”.
Des de la plataforma de reserves Destina coincideixen amb aquestes xifres, “hi ha un 188% més de reserves per als dies 29 i 30 de maig, en comparació amb el dimecres i el dijous de la mateixa setmana fa un any”.
Els hotels de tres estrelles, a més, es paguen un 40% més cars els dies del concert que en la setmana prèvia. I els de quatre estrelles pugen un 50% aquests dies, fins a assolir els 324 euros, afegeixen.
L'impacte econòmic de la gira de Taylor Swift
Taylor Swift va iniciar la seva gira el març de 2023 als Estats Units, però serà el maig d'aquest 2024 quan aterri a Europa. Començarà per París, amb dos concerts els dies 9 i 10 de maig, i acabarà a Londres amb uns altres dos espectacles els dies 16 i 17 d'agost, segons ha comunicat la mateixa artista.
Es desconeix l'impacte econòmic que deixarà a Europa o a qualsevol de les ciutats on actuï, però la Reserva Federal dels Estats Units (l'equivalent al Banc Central Europeu) ja ha confirmat que els seus espectacles han estat un revulsiu per a l'economia nord-americana el 2023.
Tant és així, que fins i tot ho va esmentar al seu Llibre Beix de juny de l'any passat, tot just dos mesos després d'iniciar la seva gira. En concret, la FED va afirmar que el maig havia estat el mes més fort per als ingressos hotelers a Filadèlfia des de l'inici de la pandèmia, “en gran part a causa de l'afluència de convidats als concerts de Taylor Swift a la ciutat”.
I és que els seus fans no només es desplacen a les grans ciutats per seguir la gira, també paguen un elevat preu per l'entrada, pernocten una o dues nits, mengen, es mouen per la ciutat…
És més, els seus fans no han escatimat en despeses, malgrat el context d'elevada inflació dels últims anys, la qual cosa ha impulsat les economies d'aquells països on actua, un fenomen que ha estat denominat pels economistes com a “swiftonomics”, que defineix l'impacte econòmic generat per la cantant.
Es calcula que, per cada 100 dòlars invertits en els seus concerts, se'n generen 300 més entre hotels, restaurants i transport. Elevant així l'impacte total per assistent a uns 1.300 dòlars.