El centre logístic d'Amazon al municipi d’El Far d'Empordà, a prop de Figueres (Girona), podrà expedir fins a 600.000 comandes diàries -25 milions l’any- de productes cap a tot Europa quan estigui a ple rendiment. De moment, en les primeres setmanes de la seva posada en marxa, el volum processat és d’un milió de paquets. Sobretot, el destí dels productes serà l'àrea d'influència -el nord de Catalunya, la Catalunya del Nord i el sud de França-. La plataforma de distribució, situada al polígon Logis Empordà, i que ha suposat una inversió de 200 milions d’euros, és el primer de primera milla robotitzat que la multinacional ha inaugurat a Europa aquest 2023.

El director del nou centre, Jordi Bellana, explica els moments en què el centre arribarà a la màxima capacitat d'expedició seran, precisament, els de "màxima demanda". Cita, sobretot, el Black Friday i la campanya de Nadal. "A part d'això, però, també tenim campanyes prime, per exemple al juliol, o d'altres en què augmenten específicament les comandes d'alguns productes, com ara els llibres per Sant Jordi o a l'inici de curs", explica el director.

El nou centre ja compta amb 900 treballadors i l'objectiu és que d'aquí a tres anys arribin a ser-ne 1.500. La majoria dels empleats són de la zona, tot i que també n'hi ha 47 que han arribat d'altres centres (set dels quals són trasllats arran del tancament del centre logístic de Martorelles). Altament tecnificat, els operaris compten amb l’ajuda de més de 3.000 robots, i 23 quilòmetres de cintes que afavoreixen el moviment dels paquets. Segons explica el director del centre, Jordi Bellana, a la planta hi conviuen treballadors "de 39 nacionalitats diferents", amb una edat mitjana de 33 anys, i amb una retribució salarial d’uns 1.300 euros mensuals. Entre el 35 i el 40%, són dones (cosa que supera amb més de deu punts la mitjana del sector). Arreu de Catalunya, actualment el gegant americà del comerç electrònic dona feina a més de 7.300 persones. A Espanya, l'any passat, Amazon va invertir 3.700 milions d'euros en diferents establiments i infraestructures, incloses les plataformes logístiques a Saragossa -on va traslladar l'operativa que tenia a Martorelles- i la de Figueres.

Bellana subratlla que la robotització és un dels puntals del centre logístic. N'hi ha, per exemple, a la zona de rebuda de mercaderies, a la zona de paletització o a tota la part on es preparen les comandes. A més, això també es combina amb intel·ligència artificial. És el cas, per exemple, dels dispositius que porten a l'armilla els empleats que han d'entrar a la zona on hi ha les estanteries mòbils (si hi ha algun producte que ha caigut a terra o bé alguna avaria).

El nou centre logístic d'Amazon al Far d'Empordà està distribuït en tres plantes. Cadascuna, ocupa uns 50.000 metres quadrats. Per fer-se'n una idea, cada pis equival a la superfície que sumen 22 camps de futbol. A les dues plantes superiors és on s'emmagatzemen les unitats; i a la inferior, on es reben els productes i s'acaben de preparar les comandes. Per garantir la confidencialitat, tot va amb codi de barres; l'etiqueta amb el nom i l'adreça dels clients no es posa fins al final, a través d'una màquina que fa servir un làser per identificar-les, segons informa ACN.