La marca de congelats Maheso enceta un pla d'expansió industrial que requerirà una inversió de 75 milions d'euros fins al 2030, per ampliar un 47% la seva capacitat productiva, i generar uns ingressos de 300 milions. És a dir, per doblar les vendes de 2023 que es van situar en 158 milions d'euros. Per incrementar el volum de productes elaborats, la companyia familiar catalana destinarà 37 milions d'euros -uns 5 milions anuals entre 2023 i 2030- a les instal·lacions de Montcada i Reixac (Barcelona), de les quals surten uns 19 milions de quilos de productes actualment, per arribar a fabricar 23 milions de quilos. Mentrestant, el pròxim mes de setembre està previst que s'iniciï la construcció d'una nova fàbrica a Garray (Sòria), amb una capacitat de 5 milions de quilos, que s'especialitzarà en congelats de valor afegit per al sector Horeca i domèstic, dels que s'anomenen snacking ready-to-oven i per a airfryer -nuggets, xurros o mini croquetes de verdures o formatge-, amb una inversió de 38 milions d'euros, fins al 2030. La companyia preveu contractar 45 persones per a la seva posada en marxa el 2026 i arribar a superar els 80 empleats el 2030. Actualment, el grup disposa de 700 empleats, la meitat de les quals treballen a Montcada.
La inversió en l'àrea industrial i tecnològica es finançarà amb fons propis i amb préstecs bancaris, perquè l'empresa és "robusta" i "està poc endeutada", segons han explicat els seus directius. Amb aquesta manifestació, els directius han allunyat la idea que la companyia estigui buscant un comprador, com s'havia plantejat fa un temps. El projecte global permetrà guanyar flexibilitat, capacitat productiva i logística per consolidar la presència de la marca Maheso al mercat espanyol i, sobretot, portar la seva expansió internacional a un nou nivell, consolidant la seva presència a Europa -especialment al Regne Unit, França i Portugal- i als Estats Units, amb marca de distribuïdor. L'elecció de Sòria té un sentit logístic: el 64% de les vendes es produeixen en l'eix Barcelona-Madrid i a més permetrà tenir una bona connexió amb el port de Bilbao, des d'on embarquen les exportacions cap a un dels principals mercats a l'exterior com és el Regne Unit.
El conseller delegat del grup i membre de la segona generació dels accionistes, David Aldea, ha explicat que un primer pas per a aquest pla d'expansió ha estat la compra, el gener passat, de la distribuïdora Iceberg 33, una empresa de Tortosa (Tarragona) amb més de 25 anys d'experiència en el sector. Aquesta compra ha permès reforçar la xarxa de distribució que configuraven fins ara les plataformes de Montcada, Madrid i Sevilla, per cobrir tot el territori espanyol i gestionar l'exportació.
El director general de la companyia, Manuel Rojo, ha assegurat que els objectius de facturació vindran bàsicament per l'increment de volum, més que per preu, tot i que ha admès que la varietat de productes s'ampliarà cap a precuinats de més valor afegit. De les vendes actuals de 158 milions d'euros, el gruix més important amb 98 milions (un 58%) es destina al segment foodservice pel canal Horeca, un 23% a la distribució alimentària -Mercadona, Carrefour, Aldi, Lidl o Bon Preu- i un 19% o un terç de la producció prové de l'exportació. Per acontentar la demanda del canal majorista, la companyia també comercialitza productes de tercers i fabrica marca blanca i de distribuïdor. Des dels anys 90, el grup és fabricant i distribuïdor alhora, dues activitats que, segons Aldea, són "diferents i complementàries". "És un mercat en creixement, ha dit David Aldea, i per tant el foodservice creixerà fins als 260 milions en cinc anys". L'any passat l'empresa va assolir un resultat operatiu (ebitda) de 18,5 milions d'euros.
Pel que fa a l'exportació, ha avançat que preveuen passar dels 30 als 80 milions d'euros en vendes el 2030, consolidant els 35 mercats on ja estan presents. Els Estats Units i Japó tenen un gran potencial de creixement, ha dit Rojo, i ha escenificat que el producte que més es ven al Japó són els xurros congelats i que ara "apostem per Corea del Sud", a més d'introduir "noves varietats com els xurros de patata" que Maheso va presentar a l'última edició d'Alimentaria 2024, a Barcelona. La companyia ven 410.000 xurros diaris arreu del món. En general, els aliments més venuts són la pasta -canelons i lasanya-, amb 5.600 tones; seguit dels xurros, amb 4.800 tones; de les 'porras', amb 3.700, i la resta són diferents precuinats carnis.
L'empenta i el fet d'anar i tornar de tres famílies
Maheso va néixer el 1978 com una empresa familiar i així es manté en l’actualitat. Va sorgir d'un negoci familiar del barri de Sant Andreu per iniciativa de les famílies Martínez, Aldea-Hernández i Soler, amb les inicials de les quals es va formar 'Maheso'. Eren tres cunyats d'una mateixa família. La seva activitat se centrava aleshores en la fabricació de productes frescos, principalment canelons i croquetes per a petits comerços. El 1984 inicia la producció d'aliments congelats i el 1989 construeix la seva actual factoria a Montcada i Reixac.
La història familiar té un anar i venir, ja que en un moment donat es va donar entrada al capital a la companyia luxemburguesa Ibersurgel, amb una participació de l'entorn del 26%. Un percentatge que els mateixos accionistes van recomprar el 2006. En l'actualitat, el capital pertany a les famílies Martínez (36,6%), Soler (36,6%) i Aldea-Hernández (26,8%).
"Al llarg de tota la nostra història, en Maheso ens hem caracteritzat per la innovació en els processos de fabricació i els productes", ha insistit el conseller delegat David Aldea, i ha refrendat el president del grup Josep Soler, en una trobada amb mitjans de comunicació aquest dimarts. Vam ser la primera empresa a aplicar el procés d’olla de cocció i refredament en continu, el 1982, i en superar les dues tones / hora de producció en una sola línia. A més, desenvolupem tecnologia pròpia per fabricar els nostres productes, com ara les màquines per produir xurros llaç, han insistit. També van llançar al mercat productes d'èxit, com les minicroquetes o els mahesitos, el 1982, gràcies al desenvolupament d'una tecnologia pròpia. Van fabricar vegetals en tempura, el 1990, i van introduir els nuggets al mercat espanyol. El 1995 ja es comptava amb la línia més gran de producció de canelons i lasanyes.