Com si es tractés d'una maledicció, els presidents de Seat no duren gaires anys al lloc. Així, en els 24 anys -i uns mesos- que portem de segle, ja van 8 directius al capdavant de la marca espanyola propietat del grup Volkswagen. L'últim a caure ha estat el britànic Wayne Griffiths, que ha estat al lloc 4 anys i 4 mesos i ha estat un dels que més temps han durat. La direcció del grup automobilístic ha assenyalat que el nou president, el octau en el qual va de segle, es coneixerà pròximament.

Des de l'entrada el 1986 dels alemanys en el capital de l'automobilística instal·lada, a la Zona Franca, primer, i actualment a Martorell, han alternat 11 presidents. D'ells, només el primer ha estat espanyol -Juan A. Díaz Álvarez- que, a més, ha estat el que més temps ha estat en el càrrec, alguna cosa més de 7 anys, de juny de 1986 a 1993, quan Ferdinand Piëch (enginyer nascut a Àustria), el president del Grup i net de Ferdinand Porsche (fundador de la marca origen del conglomerat automobilístic), va estar a punt de tancar Seat per les voluminoses pèrdues. Díaz Álvarez té en el seu historial, no obstant això, la construcció de l'actual fàbrica de Martorell, amb una capacitat de 550.000 cotxes a l'any -una de les més grans d'Europa- i el desmantellament de la Zona Franca que datava dels anys cinquanta.

I aquí s'acaben les cares espanyoles al capdavant de Seat en l'etapa de Volkswagen, ja que els deu directius restants són estrangers, gairebé tots alemanys, tret de tres: dos britànics i un italià. Després de Díaz Álvarez va estar uns mesos Peter Walzer al que va substituir el 1993 com a president de Seat el mateix Ferdinand Piëch que, sense deixar el seu lloc al capdavant del grup Volkswagen, desembarcament a Barcelona per posar ordre en la filial espanyola. Aquells anys van ser potser els més durs, amb pèrdues milionàries (encara en pessetes), acomiadaments i amenaces de tancament. Piëch va estar cinc anys fins a 1998, quan va deixar l'automobilística establerta a Catalunya en mans d'un altre alemany Bruno Adelt que es va mantenir en el lloc fins al final del segle.

Ja al present segle, els problemes sempre han estat presents en el grup Seat. Com a mostra, el grup Volkswagen va tardar a aprovar el primer SUV de la marca quan Volkswagen, Skoda o Audi ja els tenien a la venda. Va caldre esperar a 2016 per llançar al mercat l'Ateca, de segment mitjà, al que seguirien el 2017 l'Arona, el petit, i l'any següent el Tarraco, el germà gran. El retard també s'està donant en els electrificats que Seat, que encara no en té cap al mercat.

Una mica més ràpid ha anat la marca Cupra, que té uns ritmes de creixement molt superiors a Seat, amb cotxes de molta rendibilitat més gran. L'ensenya esportiva ja té al mercat dos elèctrics -Born i Tavascan-. Un canvi que va posar en marxa l'italià Luca de Mero, responsable del llançament de Cupra, que ha desenvolupat Wayne Griffiths i que ha donat volum al grup, tant en les vendes, com en la utilització de la capacitat de la factoria de Martorell, gairebé en màxims.

Presidents al segle XXI

5è president en l'etapa Volkswagen. Bernd Pichstsrieder (gener 2000-març 2001).

Bernd Peter Pischetsrieder va néixer en1948 a Munich (Alemanya) i estudi Enginyeria. En el seu historial té haver presidit les després de grans empreses alemanyes: entre 1993 i 1999 va estar al capdavant de BMW; de 2002 (després de deixar la presidència de Seat) a 2006 el Grup Volkswagen i de 2021 a 2023 el consell de supervisió de Daimler AG (Mercedes).

6è president en l'etapa Volkswagen. Andreas Schleef (març 2001- setembre 2006).

Andreas Schleef va néixer en 1943 Kaliningrado (llavors Prússia Oriental, actualment Rússia). Va estudiar dret a les universitats de Friburg, Munic i Berlín (Alemanya) i el 1972 va completar els seus estudis en els EUA i al Canadà. És membre del Partit Socialdemòcrata Alemany. Es va iniciar en les empreses del metall com a directiu conseller de personal i assumptes socials d'Audi el 1973 i del grup Volkswagen el 1982.

Andreas Schleef
Andreas Schleef.

El 2006 va rebre la Creu de San Jorge, bastant qüestionada per diversos col·lectius de treballadors a causa de l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) que va provocar l'acomiadament de 660 treballadors de l'empresa.

7è president en l'etapa Volkswagen. Erich Schmitt (setembre 2006-setembre 2009).

Alemany de naixement i Enginyer de professió, va començar la seva carrera professional en Opel, on va treballar 21 anys. Ha ocupat càrrecs directius en la filial anglesa de General Motors, Vauxhall, on es va encarregar de la divisió de compres i va ser gerent de productes d'elèctrica i electrònica per a General Motors Europe fins a arribar a Audi el 1992.

8è president en l'etapa Volkswagen. James Muir (setembre 2009-maig 2013).

Nascut a Escòcia (Regne Unit) va estudiar Màrqueting Europeu. Va començar la seva carrera en Ford Regne Unit, on va ocupar diversos llocs entre 1994 i mitjans de 2001. Posteriorment, va assumir diversos llocs en Mazda Europe, de la qual va arribar a ser president de 2005 fins que va marxar a Seat.

9è president en l'etapa Volkswagen. Jürgen Stackmann (maig 2013-setembre 2015).

Nascut el setembre de 1961 a Buxtehude (Alemanya) és llicenciat en Administració d'Empreses. El 1989 va començar la seva carrera professional en Ford, on va ocupar diversos càrrecs lligats al màrqueting i comerç. El 2010 va entrar en el Grup Volkswagen per ocupar el lloc de responsable de l'àrea Comercial i Màrqueting de Skoda.

Jurgen Stackmann.
Jurgen Stackmann.

10è president en l'etapa Volkswagen. Luca de Meo (novembre 2015- gener 2020).

Nascut a Milà (Itàlia) en 1967 i Llicenciat en Administració d'Empreses, De Meo compta amb més de 25 anys d'experiència al sector de l'automòbil. Va iniciar la seva carrera en Renault (actualment és el seu president), per desembocar en Toyota i posteriorment al Grup Fiat, on va dirigir les marques Lancia, Fiat i Alfa Romaní, director general d'Abarth del Grupo Fiat.

Luca de Meo.
Luca de Meo.

Es va unir al Grup Volkswagen el 2009 com a director de Màrqueting de la marca Volkswagen i de Grup Volkswagen, abans d'assumir el càrrec de responsable de Vendes i Màrqueting i membre del Consell d'Audi, d'on va passar el 2015 a dirigir Seat. El 2019 va començar a sonar el seu nom per fer-se càrrec del grup francès Renault, en el que va desembarcar a l'estiu de 2020.

11è president en l'etapa Volkswagen. Wayne Griffiths (octubre 2020- abril 2025).

Nascut a Dunkinfield, Regne Unit, el 1966, va cursar un doble grau de Management Internacional i d'Alemany a la Universitat de Leeds (Regne Unit). Fill del propietari d'un concessionari d'automòbils, tota la seva carrera professional s'ha desenvolupat en el Grup Volkswagen, des de becari a Audi i president del Grup Seat i CEO de les marques Seat i Cupra.

Wayne Griffiths
Wayne Griffiths.