Les petites i mitjanes empreses, les pimes, representen el gruix del teixit productiu espanyol. Moltes d'aquestes generen autònoms i, més específicament, aquell perfil individual que es constitueix en ell mateix i que adopta, massa sovint, l'anglicisme de freelance. Les xifres ho avalen: a l'abril del 2023, el nombre de treballadores i treballadors autònoms era de 3.335.194, un 0,08% més que al mateix mes del 2022, fet que suposa un augment de 2.558 persones, tal com demostren les darreres dades en una tendència a l'alça que no ha cessat. A més, l'afiliació de treballadores i treballadors autònoms ha crescut en un total de 337.388 (11,25%) des de la xifra més baixa al febrer del 2013. Una dècada després aquest model és l'alternativa per a molts.

L'auge dels autònoms

Per tot plegat, des de França han sabut agafar el que demostren les xifres a Espanya, però també al país veí i en el conjunt de la Unió Europea, per promoure una plataforma que constitueixi tot un portal d'accés laboral per aquests i un punt d'interacció entre el client final i l'autònom. D'aquí neix Malt, una plataforma que ja va irrompre a l'Estat espanyol l'any 2021, però està incrementant la seva aposta en els darrers mesos per consolidar-se. El format pretén ser atractiu i adaptar-se als nous temps.

De fet, els autònoms que s'hi subscriuen tenen una carta de presentació que recorda molt al portal de cites Tinder: una fotografia, un enllaç de contacte, l'experiència prèvia o amb altres col·laboradors i, fins i tot, un apartat per donar algunes dades o objectius de caire més personal. Van decidir apostar per Espanya ja que al país hi ha gairebé 3,25 milions de treballadors autònoms donats d'alta, i cada cop més, les empreses poden comptar amb un equip fix en plantilla més un equip de professionals per cobrir pics de treball, necessitats puntuals i gestionar de manera més controlada el creixement

En el darrer esdeveniment de la Barcelona New Economy Week (BNEW), celebrat al DFactory de Barcelona, la Regional Business Development de Malt a Espanya, Aina Montagut, va subratllar la importància del factor humà per aconseguir l'èxit. De fet, la inclusió entre els treballadors de la mateixa plataforma es fa amb un equip d'assessors extern al mateix departament de recursos humans i, en paral·lel, també treballen la relació de satisfacció amb l'autònom perquè aquest se senti empoderat per poder fer-se valdre. Així doncs, el funcionament final es basa en marcar unes tarifes de preus que decideixen ells mateixos quan se subscriuen. 

Com aconsegueix el match entre client i autònom?

Actualment, Malt opera amb 550.000 freelances i dona resposta a més de 77.000 companyies que han trobat amb aquest portal una solució puntual quan han requerit arreu d'Europa amb Bèlgica, Alemanya o els Països Baixos. Darrere d'ella hi ha dos francesos: Vincent Huguet, CEO de Malt, creador de startups de comerç electrònic i Hugo Lassiège, CTO, desenvolupador freelance i fundador de la comunitat tecnològica Lateral Thoughts. Tots dos van començar a idear el projecte l'any 2012 per discutir sobre un problema comú i ben conegut per les empreses: la dificultat de trobar talent freelance per ajudar a tirar endavant els seus projectes. A l'any següent, funden Malt, un model de plataforma fonamentada sobre una comunitat d'experts freelance.

malt foto
 

La plataforma s'ha convertit en un marketplace de recursos humans i incorporen altres serveis per donar resposta als principals maldecaps dels autònoms, com la facturació i, a través d'un pagament extra, també ofereixen encarregar-se de tramitar tot el cobrament en un termini de 3 dies des de la finalització del projecte, mentre que la resta paga dins dels terminis estàndard (normalment de 30 a 60 dies). Això vol dir que els experts freelance no han de perseguir els pagaments i que les empreses poden continuar aplicant les seves polítiques de pagament. L'èxit se l'asseguren perquè treballen a través dels algoritmes perquè el 'match' entre client i autònom arribi a bon part. Així doncs, Malt treballa amb dos algorismes de machine-learning encarregats. L'algoritme de cerca suggereix al freelance més rellevant, basat en el títol, descripció i experiència requerida al brief de projecte del client. L'algoritme també sap què és el més rellevant basant-se en els experts freelance que un client ha anat seleccionat amb anterioritat. El segon algoritme és més complex i el fan servir quan un client no està segur del que vol buscar.

On està el negoci?

El freelance ha de tenir en compte dues factures. D'una banda, la factura del projecte, entre el freelance (tu) i el client. Aquesta factura és emesa per Malt en nom teu i per compte de la forma jurídica que hagis indicat a la teva informació legal. Així doncs, el pagament procedeix del client però es tramita a través de Malt a través de la plataforma MangoPay. De l'altra, hi ha la factura de despeses de servei entre Malt y el freelance (tú). Per tot plegat, el volum de negoci que esperen generar l'any 2024 és de 1.000 milions d'euros. Ara bé, el registre és totalment gratuït Actualment, a Espanya Malt compta amb una comunitat de més de 50.000 freelancers i més de 5.000 empreses (petites, mitges i grans corporacions) ja han treballat amb algun dels nostres experts independents.