Mango va tancar el 2022 amb un benefici net de 81 milions d'euros, una xifra que supera en un 20,9% els guanys reportats el 2021. La xifra és quatre vegades més gran que els 21 milions d'euros obtinguts el 2019, abans de l'esclat de la pandèmia. La companyia de moda més gran de Catalunya ha assolit la rendibilitat més gran de l'última dècada en un exercici en el qual ha facturat 2.700 milions d'euros (+20,3%), la xifra més alta de la història de l'empresa. La línia de moda per a dona es manté com el motor de les vendes i, per primera vegada, ha superat els 2.000 milions d'euros.
El benefici brut (ebitda) ha ascendit a 436,6 milions d'euros, 14 milions més que l'any anterior, condicionat per la inflació i el tancament de les operacions pròpies de Mango a Rússia. En aquest sentit, l'impacte produït pel cessament d'activitat en aquest mercat ha ascendit a 20 milions d'euros.
Així mateix, Toni Ruiz, conseller delegat de l'empresa, ha posat èmfasi en el compromís inversor de la companyia, que va aconseguir els 107 milions, més del doble que en 2021.
"Ha estat un any de tornada a la normalitat. Hem tancat el que probablement és un dels millors exercicis de Mango, superant complexes circumstàncies de mercat i apostant per realitzar inversions amb visió de futur i ambició", ha afirmat el directiu des de Palau solità i Plegamans, on la signatura construeix la seva nova seu central, que es dirà Campus Mango.
Mango es reforçarà als Estats Units
Ruiz ha atribuït el rècord històric de facturació a la reactivació de les botigues físiques, les noves obertures (119) i la rendibilitat de la companyia, encara que ha admès també l'efecte de l'augment dels preus per la inflació. Quant al passiu de l'empresa, Mango va tancar 2022 amb un deute net de 82 milions, enfront dels 8 milions negatius de 2021, que s'explica per les inversions realitzades en el marc del procés d'expansió.
Per mercats, Espanya va aportar el 22% del negoci total. Les vendes registrades fora del país representen el 78% del total en una empresa present en 115 mercats durant 2022, amb especial rellevància a França, el Regne Unit i Itàlia. Ruiz s'ha mostrat convençut que els Estats Units, on preveu obrir 40 establiments aquest 2023, es convertirà en un dels cinc primers mercats del grup en poc temps i ha apuntat també a les bones previsions per a països com l'Índia.
En 2022, Mango va ampliar la seva plantilla en 1.300 persones, fins als 14.082 empleats a tot el món. Al tancament de l'any passat el grup de moda comptava amb 2.566 punts de venda després de realitzar 119 obertures noves i és present en més de 115 mercats de tot el món. Entre les fites d'aquest últim any destaca l'obertura d'una botiga en la Cinquena Avinguda de Nova York i les reformes del seu punt de venda en el Boulevard Haussman, a París.
Creixen les vendes en línia
D'altra banda, el canal de venda en línia ha aconseguit 960 milions d'euros, un 36% de la facturació total, sis punts menys que en l'exercici anterior per l'impuls de les botigues físiques, que ha aportat 1.671 milions d'euros. De cara a aquest 2023, el grup preveu portar el negoci en línia a més de 20 nous mercats en la primera meitat de l'any, amb especial èmfasi en el continent africà i el Brasil, i persegueix mantenir i fins i tot superar el ritme d'obertures.
Quant a les inversions, la signatura amb seu a Barcelona més que va duplicar la xifra de 2021 (45 milions) fins a aconseguir els 107 milions, destinats especialment a tecnologia, logística, instal·lacions i botigues. Entre els principals projectes, Mango està culminant l'ampliació del seu centre de distribució global a Lliçà d'Amunt (Barcelona), des d'on gestionarà de manera conjunta totes les seves operacions de romanent de botiga física i en línia.
El centre permetrà ampliar la capacitat de gestió de peces en 10.000 unitats més per hora, arribant a les 85.000. Al Campus Mango, que s'obrirà a Palau-solità en 2024 després d'una inversió de 42 milions, es crearà un espai pioner d'oficines per a més de 2.200 empleats, que comptarà amb espais de benestar, '*showrooms', gimnàs i botigues pilot.