Nova York, Florida, Texas, Geòrgia, Los Angeles, Califòrnia, Washington D.C., Pensilvània... aquestes són algunes de les ubicacions que ha elegit la marca de moda Mango per expandir la seva xarxa de botigues als Estats Units, i convertir-lo en el seu tercer mercat més important en volum de vendes, el 2026. Darrere d'Espanya, que acapara el 23% de la facturació, i de França. Un pla de creixement que va iniciar el 2022 i que està accelerant en tan sols dos anys per arribar a tenir 50 botigues en propietat a finals de 2024, 10 més de les previstes en l'estratègia inicial. Per a això, en la qual cosa queda de 2024, Mango obrirà 30 noves tendes després del notori pes que han adquirit els Estats Units en l'augment de les vendes l'últim any, quan s'ha situat al top 5 en la llista de mercats que més contribueixen en els ingressos anuals, un propòsit que s'havien marcat per a 2024.
El punt de partida d'aquesta nova estratègia va ser la inauguració, el maig de 2022, d'una flagship store a la Cinquena Avinguda de Nova York, a la que li van seguir tres obertures més en Florida (dos a Miami i una a Orlando). Únicament amb aquestes quatre obertures, el 2022, Mango va incrementar la superfície de venda als Estats Units en 2500 m². I així successivament, fins a finalitzar el 2023, amb 21 botigues pròpies obertes i 41 punts de venda entre els establiments de la cadena, les franquícies i córners a grans magatzems. L'empresa que va fundar i presideix Isak Andic també té presència online a través del seu propi canal —amb el qual també comercialitza les seves col·leccions de complements per a la llar, Mango Home— i en marketplaces. El grup no ha donat a conèixer quines preferències tenen per determinar a quins llocs situar els nous establiments, però la seva trajectòria de més de 20 anys als Estats Units i la incorporació de les noves tecnologies a l'empresa li donen informació sobre quins clients segueixen a la marca online. Sobre les seves característiques, les inauguracions responen al concepte de botiga New Med, inspirat a la Mediterrània i caracteritzat per l'esperit i la frescor de la marca, segons la companyia.
La botiga de la Cinquena Avinguda s'ha convertit en un vaixell insígnia de la marca: una superfície de venda de 2.100 m² i productes de les seves línies Woman, Man i Kids, ubicada a l'edifici Gran Dame, un immoble de finals de la dècada de 1920 que destaca per la seva arquitectura i per haver estat seu de grans empreses com NBC, Columbia Pictures i Coca-Cola. L'espai de venda dels establiments restants oscil·la, en funció de la ubicació en carrers cèntrics o en centres comercials, entre els 100 m² i els 400 m², per regla general. És, a més, una de les que més ingressos genera, juntament amb establiments com els del carrer Serrano, a Madrid; el passeig de Gràcia, a Barcelona; Haussmann, a París; Oxfort Street, a Londres; o Corso Vittorio Emanuele, a Milà.
La marca vol "continuar doblant el seu pes als Estats Units, perquè és molt rellevant, fins i tot en les vendes online, encara que ens centrem en la proposta de valor de la botiga física", va explicar aquest dilluns el conseller delegat del grup, Toni Ruiz, durant la presentació del balanç econòmic de l'any passat. El 2023, la companyia d'Isak Andic va obtenir un resultat net de 172,1 milions d'euros, un 112% més que els 81 milions de l'any anterior, i la facturació va superar els 3.100 milions d'euros, en incrementar un 15% les vendes, un 20% a ritme de canvi constant. "Hem registrat millors resultats" en quaranta anys d'història, va afegir.
Mango ha presentat aquest dilluns el nou full de ruta per als pròxims tres anys (2024-2026), centrat a reforçar la seva proposta de valor diferencial, l'aposta per la innovació i la sostenibilitat i l'impuls de les vendes mitjançant una gran expansió del seu parc de botigues i el creixement de tots els canals. Així, la companyia durà a terme fins al 2026 un ambiciós pla d'expansió, amb 500 noves obertures, centrant els seus esforços en mercats clau com els Estats Units, Espanya, França, Itàlia, el Regne Unit, l'Índia o el Canadà. La inversió conjunta serà de 600 milions d'euros.
Magatzem descentralitzat a Pensilvània
Per suportar el creixement als Estats Units, el grup té un centre de distribució a Easton (Pensilvània), un dels sis magatzems descentralitzats que posseeix —amb Palau-solità i Plegamans (Barcelona), la Xina, Turquia, Alemanya i Mèxic— i que es nodreixen del centre logístic en Lliçà d'Amunt (Barcelona), que va iniciar les seves operacions el 2016, funcionant a ple rendiment el 2019. La plataforma logística opera més de 500.000 unitats diàries, amb 280.000 metres quadrats de superfície, i actua com a plataforma central, amb la recepció de totes les peces que es fabriquen bàsicament a Àsia i l'Àfrica.
La presència de Mango als Estats Units es remunta a 2006. La companyia va reforçar la seva aposta pel mercat nord-americà a finals de 2017 amb la remodelació de la botiga del Soho i a través d'un acord amb Macy's el 2019 per accelerar el creixement online de la marca al país.