Ho va dir el president de Mapfre el mes de febrer passat en la presentació de resultats i ho ha confirmat aquest divendres el director financer en la junta d'accionistes. La companyia apujarà el preu de l'assegurança de cotxe a tots els mercats, inclòs a Espanya, després d'obtenir uns mals resultats el 2022 en el ram d'automòbil a conseqüència de la inflació. El seu objectiu, diu, és incrementar la facturació i millorar la ràtio combinada.
"Vam tenir un mal resultat en automòbils l'any passat, encara que va estar compensat amb els rams d'assegurances generals", reconeixia Fernando Mata abans els accionistes. "La sobtada escalada de costos ha fet que les primes d'automòbils no siguin suficients per cobrir costos, i ara les estem ajustant a la nova realitat, així que la ràtio combinada anirà millorant amb les pujades de primes que durem a terme a cada mercat", afegia.
Al febrer, Antonio Huertas ja va avançar que la ràtio combinada de Mapfre (que suma la ràtio de sinistralitat i el de despeses de les companyies d'assegurances en el ram de no) superava el 100%, la qual cosa suposa que el ram té tècnicament un resultat negatiu. Això s'ha produït per "una elevada sinistralitat" en autos, explicava el president de la companyia. Les primes "no són suficients per fer front a escenaris futurs", afegia.
"Els resultats no estan sent bons ni per a Mapfre ni per a cap altra companyia d'assegurances, els costos estan pujant per circumstàncies que tots sabem a tot el món, la inflació és generalitzada. Però a més els costos siniestrales també pugen, com els preus de reparació i substitució." Per això, el president de la companyia d'assegurances ja va obrir la porta a apujar preus, com confirma ara.
A la junta d'accionistes, aquest divendres, el president de Mapfre lamentava no haver aconseguit l'objectiu de rendibilitat que es van proposar l'any passat, a la presentació del pla estratègic. "El ROE s'ha situat al 8,4%, que està lluny de la previsió d'entre el 9% i el 10% previst". Antonio Huertas explicava que el 2022, "havia de ser l'any on esperaven una ràpida recuperació de resultats per la desaparició de la pandèmia", però, "el brusc i greu empitjorament de la sinistralitat d'automòbils" als seus principals mercats, "ha opacat el model de negoci".
L'executiu reconeixia que en alguns països no van veure venir "l'enorme força amb què pujarien els costos" i tampoc van poder gestionar "adequadament" les tarifes. Els ajustaments a la baixa en les tarifes practicades per Mapfre en els anys de la pandèmia pel menor ús dels vehicles, els canvis en els patrons de mobilitat, l'increment dels costos derivat d'una reparació més gran de danys i les desviacions provocades per als accidents, "van produir una alarmant sinistralitat al ram".
El president de Mapfre explicava als seus accionistes a la junta, celebrada a Madrid, que ja estan prenent "les mesures necessàries" per millorar aquests resultats, i encara que els portarà uns mesos, els efectes es veuran als comptes "d'aquest any i el següent".
Impacte del terratrèmol a Turquia per a Mapfre
D'altra banda, el director financer comunicava als accionistes quin serà l'impacte del terratrèmol a Turquia en els comptes de Mapfre. "Ja tenim una primera estimació sobre l'impacte del terratrèmol de Turquia, serà superior als 50 milions d'euros i ha de considerar-se com una situació assumible pel grup Mapfre", indicava Mata.
La companyia d'assegurances ja va explicar el febrer, quan es va produir el terratrèmol, que estava avaluant l'impacte que podia tenir en els seus comptes el sinistre a Turquia, un país en el qual operen des d'anys i on compta amb més d'1,2 milions de clients i 600.000 empleats. En concret, Mapfre opera en aquest país en assegurances de danys i automòbils.
En la presentació de resultats, Mapfre ja va revelar que malgrat guanyar 642 milions d'euros, el seu resultat ha caigut un 16% respecte a 2021 en comptar amb diversos impactes negatius i un d'ells ha estat la hiperinflació a Turquia, Argentina i Veneçuela, que li han restat al resultat 60,3 milions d'euros. Només a Turquia, on la inflació va ser per sobre del 80% en alguns mesos de l'any passat, l'impacte en els comptes de Mapfre ha estat d'uns 16,6 milions d'euros l'any passat. A l'Argentina d'uns altres 43,5 milions i a Veneçuela, de 200.000 euros.