Mapfre defensa que totes les companyies, no només ells, han apujat el preu de l'assegurança d'auto l'últim any, atès el context d'inflació i l'alta sinistralitat. Es tracta d'un dels segments més vinculat al cicle econòmic i el que més ha patit des de 2022. "Tots ho estan fent encara que no el diguin", assegurava aquest dimecres el president, Antonio Huertas, en la presentació de resultats de 2023.
L'executiu de l'IBEX 35 explicava que no es tracta de pujades generalitzades, s'estan fent en funció dels riscos de cada client, almenys a Espanya. "Cobrem a cada client el que mereix", afegia. Línia Directa sí que ha reconegut haver-ho fet, però altres empreses competidores com a Mútua Madrilenya ho han descartat.
Preguntat per això, Huertas comentava que no es pot "estar jugant al ratolí i al gat, les tarifes cal pujar-les per poder complir com a companyies d'assegurances" i insistia, totes ho han fet en aquest ram. En alguns mercats, com en els Estats Units, Mapfre les ha incrementat un 20% amb l'aprovació prèvia del supervisor. A Espanya, ho estan fent per clients.
Així, les primes de la companyia en Iberia (Espanya i Portugal) han crescut un 5,3% en el segment d'auto "a causa de la progressiva adaptació de tarifes al context inflacionari". A tancament de l'exercici, Mapfre tenia en cartera alguna cosa més de 6,1 milions de vehicles assegurats, els que suposa una lleugera reducció davant 2022. Malgrat això, el president assegurava que no han perdut quota de mercat.
En qualsevol cas, Antonio Huertas, destacava també que "l'essència de l'assegurança està en la diversificació", perquè permet a la companyia compensar els ingressos quan algun ram no va bé. "Mapfre continua vivint l'èxit de la diversificació perquè som a cinc continents i en tots els rams. Si en el Covid vam tenir pèrdues perquè va augmentar el nombre de morts, el compensem amb altres rams. I ara, si l'automòbil presenta problemes, són les assegurances de vida i generals les que més creixen".
Amb tot, la companyia d'assegurances va guanyar 692 milions d'euros l'any passat, un 7,7% més que el 2022. Huertas ha destacat que "ha estat l'any més important" en els seus 90 anys d'història, en primes i resultat. "Parlàvem de quan passaríem els 30.000 milions en primes i ja les hem passat", destacava. Llatinoamèrica ha estat el seu contribuidor més gran, amb gairebé 10.000 milions, seguit de Iberia (Espanya i Portugal) amb més de 8.800 milions en primes.
Mapfre actualitzarà el seu pla estratègic
En aquest context, el president de Mapfre ha avançat que la companyia actualitzarà els objectius del seu pla estratègic (que es va presentar per a període 2022- 2024) el proper 15 de març, durant la celebració de la junta d'accionistes.
La companyia d'assegurances pretén adaptar el seu full de ruta a les noves circumstàncies del mercat, ja que s'han complicat "pràcticament totes les mètriques", des que el van presentar. Mapfre va publicar aquest pla el 2022, quan s'iniciava la invasió russa d'Ucraïna, ha recordat el president.
I aquest conflicte ha portat circumstàncies econòmiques "complexes". Però a més, en aquests dos anys "han passat moltes coses", per la qual cosa davant d'aquesta realitat, l'empresa matisarà certs aspectes del pla estratègic.
"Hi haurà actualització, no seran grans canvis, però sí una clarificació d'objectius", ha ressaltat, abans de defensar que Mapfre "no té capacitats il·limitades", però sí marge de millora, especialment en el ram d'automòbils, on la companyia d'assegurances és "conscient" que han de tenir un "millor acompliment".