Mapfre guanya en el primer trimestre 216,3 milions d'euros, gairebé un 70% més que en el mateix període de l'any passat. La companyia d'assegurances considera que ha engegat el 2024 amb un trimestre "excepcional" en aquest camí de tres anys (2024-2026) marcat en el seu pla estratègic. Però recorda que el ram d'automòbils segueix en pèrdues i ha de ser rendible, per la qual cosa continuaran ajustant les tarifes dels assegurats, segons comentava aquest dijous el director financer, Fernando Mata, en la presentació de resultats.
Mapfre ha millorat la ràtio combinada en el trimestre, un període en què ha baixat un 1,1%, però encara està en el 105,3%, la qual cosa es tradueix en uns números vermells de 16 milions. "Som molt a prop de la rendibilitat, som pràcticament al costat. I el lògic és que al llarg del 2024 el ram sigui en positiu".
Mata explicava que ja hi ha "una millora rellevant" als Estats Units, però a Espanya "va a poc a poc" i continuen sense veure un canvi brusc i important en la tendència de la sinistralitat, és a dir, en els accidents. Però la pujada de costos als tallers ha encarit molt arreglar aquests sinistres, per això, la companyia continuarà mantenint els ajustaments de tarifes "per compensar la inflació i l'augment de la sinistralitat".
Aquest pla de xoc per combatre la inflació també inclou reduir la flota de vehicles assegurats, el que suposa, suprimir les pòlisses d'aquells clients que no responen a la política de subscripció de Mapfre, al nivell de riscos que desitgen. Amb els ajustaments de tarifes dels últims mesos, Mapfre ja ha millorat un 5% les primes d'auto a Espanya, però anticipa més pujades.
"El 2022, la prima mitjana que es pagava a Espanya era la mateixa de 2015 i en la pandèmia hi va haver descensos importants per ajudar els assegurats. Avui estem en la necessitat d'adaptar les tarifes a la situació d'inflació i augment de costos", assenyalava.
El director financer ha insistit en què, si la ràtio combinada segueix per sobre de 100% (la qual cosa implica estar en pèrdues) es produiran aquestes mesures de subscripció, de selecció de riscos dins de la flota i d'adaptació de les tarifes de forma individual en funció del perfil de risc de cada conductor. "No hi ha cap altra sortida", concloïa.