L'avanç de la digitalització i la reducció de costos empresa pel sector financer en els últims anys ha portat la banca i les companyies d'assegurances a comptar, cada vegada, amb menys oficines físiques per atendre els clients. Però, Mapfre, a contracorrent d'aquesta tendència, encara el 2024 amb l'objectiu de dur a terme noves obertures, sobretot a les zones rurals i més despoblades. La companyia que presideix Antonio Huertas té ja la segona xarxa d'oficines més gran d'Espanya només per darrere de CaixaBank, però plantarà cara a l'entitat, augmentant la mida de la seva xarxa el nou any.
En concret, la companyia d'assegurances vol expandir-se a través de la seva divisió Mapfre Gestión Patrimonial (que ofereix solucions d'inversió financera als seus clients) com ja ha fet en 2023, any en què ha desembarcat a Barcelona, Bilbao, Palma de Mallorca, Màlaga o Alacant. Per a 2024 s'ha fixat com a objectiu arribar a places menys financeres, ubicades en zones menys poblades.
"Mapfre, en el seu conjunt, disposa de la segona xarxa comercial més gran després de CaixaBank. I ho aprofitem per ser a prop del client en l'àmbit financer. La xarxa especialitzada de gestió patrimonial ha tancat l'any amb 10 oficines més i 30 nous agents. I engeguem el 2024 amb el plantejament de continuar creixent en xarxa comercial, possiblement en places menys financeres com Badajoz, Càceres o Valladolid. Encara que volem arribar a més llocs perquè en l'ADN de Mapfre hi ha la proximitat amb el client i obrirem en zones més rurals".
Així ho va posar en relleu Miguel Ángel Segura, director general de Mapfre Inversió, en un encontre amb periodistes recentment. També lliscava que en el seu pròxim pla estratègic triennal, que arrencarà el nou any, preveuen continuar augmentant la seva xarxa d'agents financers. I en aquest sentit, es plantegen fins i tot formar agents des de les universitats.
La xarxa de distribució de Mapfre a Espanya, des de la qual venen segurs o assessoren els clients on invertir els seus estalvis o patrimoni, estava constituïda a finals de 2022 per unes 6.500 oficines, entre pròpies i de col·laboradors, davant les gairebé 9.000 de 2021 i unes 10.000 de 2020.
La companyia d'assegurances ha perdut als últims dos exercicis gairebé el 35% de la seva xarxa després de liquidar els acords en bancaseguros amb Bankia i Liberbank, amb motiu de les seves respectives fusions. Malgrat això, continua sent socis d'altres entitats a Espanya com Bankinter o Santander, la qual cosa li permet assolir aquestes 6.500 oficines per vendre els seus productes.
En propietat, és a dir, sense aquestes aliances, Mapfre té una xarxa de gairebé 3.200 oficines, la qual cosa la converteix en la més gran d'Espanya després de la de CaixaBank. Si bé, el banc català compte amb 3.622 oficines retail (amb dades a tancament de setembre). I altres grans bancs, com Santander (1.881 sucursals), BBVA (1.883) o Sabadell (1.203) disposen d'una xarxa de sucursals més petita a causa dels ajustaments de costos dels últims anys.
En el que es refereix sol al sector assegurador, la seva xarxa és la més gran i a més amb diferència. Doncs altres competidors espanyols, com Santalucía, compte amb 1.000 oficines. I Mútua Madrilenya té 7 oficines pròpies, ja que també ven assegurances a través de la xarxa de CaixaBank (des d'on distribueixen els productes de Segur Caixa Adeslas) i d'El Corte Inglés, amb qui també té una aliança.
Segons els últims informes financers de Mapfre, la seva xarxa pròpia d'oficines ha anat creixent en els últims anys. Entre 2020 i 2022, en gairebé una vintena. I el 2023, a falta de disposar de les dades de tancament d'any, se n'haurien sumat unes altres 10, a les quals podrien afegir-se una altra desena més el 2024.
"No ens conformem a ser la segona xarxa comercial després de CaixaBank, volem complementar. Sempre estem estudiant i veient", afegia Segura en la trobada.
Risc d'exclusió financera
El procés de consolidació i els ajustaments de costos empresos pels bancs espanyols des de la crisi financera de 2008 i fins a 2022, han acabat amb el tancament de 28.000 oficines a Espanya, la qual cosa ha deixat a determinades poblacions en risc d'exclusió financera, és a dir, sense accés als serveis bancaris.
Per això, el Govern espanyol, porta des de 2022 impulsant solucions alternatives a les oficines tradicionals per apropar els serveis financers a les zones més despoblades. Després d'un acord amb el sector l'any passat, s'han tancat aliances amb Correus per portar l'efectiu a zones rurals, però també s'està apostant per elevar el nombre d'agents financers o d'estendre la xarxa d'ofibusos.
En paral·lel, la banca ha seguit tancant oficines el 2023 i només algunes entitats, com a Renda 4, han apostat per continuar estenent-se a través de la seva xarxa. Al sector assegurador, Mapfre també ha destacat pel mateix, la companyia preveu continuar creixent amb noves oficines o oficines mòbils, principalment en zones rurals.
I en aquest context, va posar en marxa fa uns mesos un projecte pilot d'oficina mòbil a Navarra que donarà servei a diversos pobles de la zona durant sis mesos per testar si es tracta d'una iniciativa realment efectiva i poder estendre-la.