"Ara busquem anar a zones menys rurals i fer un desplegament amb xarxa pròpia per tot Catalunya", afirma Marc Mundó, conseller delegat de Vera, l'operadora de telecomunicacions catalana nascuda de la fusió de Goufone, Iguana i Soom. El negoci està immers en un pla d'expansió per tot el territori amb l'objectiu "d'arribar a ser l'operadora de referència a Catalunya". Les empreses van néixer amb la finalitat de "donar cobertura a les zones rurals i contribuir a la digitalització del país" i ara, una dècada després, el propòsit és "poder prestar servei a tota la població".

Mundó comenta que des de la companyia estan treballant en un full de ruta per, abans de l'estiu, poder arribar a "pràcticament tot arreu" de Catalunya i, per aconseguir-ho, arribaran a acords amb tercers operadors per poder cobrir tot el territori català i d'aquesta manera seguir creixent. "Actualment, tenim uns 4.000 kilòmetres de xarxa pròpia i el propòsit és subministrar el servei a tota la ciutadania amb xarxa pròpia en cinc anys".

Mentrestant, el negoci anirà teixint una xarxa, a tall de "taca d'oli", amb acords amb tercers operadors. "A mesura que anem tenint nous clients, serà molt més fàcil fer el desplegament amb xarxa pròpia, que és on realment som forts i podem prestar un servei diferencial", explica el directiu, que agrega que "on la connectivitat a internet no arriba o és deficitària és on nosaltres podem ajudar més. El principal objectiu és anar als llocs rurals on les grans operadores no tenen fibra i seguir creixent fins a abastar tot Catalunya".

"El nostre segell d'identitat és la xarxa pròpia"

Amb aquest desplegament, de cara al 2027 l'empresa preveu assolir els 140 milions d'euros de facturació, els 40 milions d'ebitda i els 350 treballadors. Sobre si es plantegen l'adquisició d'altres operadors, Mundó indica que ara per ara el que busquen és arribar a acords amb operadors de comunicació neutres per llogar les seves xarxes i així ells poder prestar servei. "Els operadors que no tenen xarxa pròpia és el que fan, lloguen xarxes. El nostre segell d'identitat és la xarxa pròpia, però ara volem arribar a aquests acords per créixer".

"I sobre absorbir més operadores?", es pregunta el directiu, "ha de sortir una opció i que tingui sentit", contesta, i afegeix que en els darrers dos o tres anys hi ha hagut una "gran concentració" en aquest mercat i "moltes operadores han estat adquirides per fons d'inversió". De fet, el conseller delegat de Vera argumenta que "si són operadores del territori català, amb les quals compartim valors i zona geogràfica, nosaltres estem oberts a valorar opcions". 

Actualment, Vera està present en més de 220 municipis d'una quinzena de comarques i en pocs mesos preveuen arribar a la resta del territori. Per contra, no tenen cap intenció en expandir-se fora de Catalunya. "Ens queda molt territori per cobrir, és on hem nascut i treballem i és on tenim ganes de contribuir. No es pot dir mai que no, però ara com ara no ho veiem. La idea és poder solucionar problemes fins al poble més petit de Catalunya". El 100% de Vera és propietat catalana i la intenció és mantenir-ho així. "Sempre hem evitat l'entrada d'inversió de fora", assenyala. 

Rumb als 70.000 usuaris

Respecte als serveis, Mundó explica que la seva base és la comercialització d'internet i la instal·lació de fibra òptica a les zones "on hi havia més necessitat". A partir d'aquí van venir els serveis de fix i telefonia mòbil i, posteriorment, el servei de televisió digital, "per complementar-ho", perquè van veure que era el que els demanava el client. Més tard, van decidir diversificar el negoci i van començar a comercialitzar energia verda i d'autoconsum amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques. "És totalment sostenible i vam creure que era un bon paquet per oferir als clients". 

Per a aquest 2024 estan preparant una xarxa per oferir 10Gb amb fibra, ja que fins ara el màxim que oferien era una giga amb un ventall d'opcions de megues. "Ara entregarem fins a 10Gb, que són 10.000 megues. És l'evolució que estem fent per poder competir amb les altres empreses i per poder brindar aquest servei als nostres clients". 

Vera compta amb prop de 60.000 clients, van tancar el 2023 amb 55.000 i Mundó assegura que aquest any estan creixent a "bon ritme" i preveuen tancar el 2024 amb 70.000 usuaris. La companyia compta amb sis botigues pròpies i estan analitzant si obrir-ne més. "Tenim un públic que valora molt la presència, però, tal com tenim muntat els operadors, en l'àmbit digital es pot fer tot. És evident que necessitem punts físics per a la recollida dels rúters o de les targetes, però hem d'analitzar la demanda".

Ebitda de 13,5 milions i facturació de 43 milions el 2024

Pel que fa als competidors, des de Vera expliquen que "el principal punt de diferenciació és que, en la majoria de casos, treballem amb xarxa pròpia. A vegades la llogarem als teleoperadors, però serà una cosa transitòria. En canvi, hi ha altres operadors que es dediquen a comercialitzar-la. És el punt diferencial que tenim". 

El 2023 la companyia va facturar 36 milions d'euros, superant els 10 milions d'euros d'ebitda i els 55.000 clients. Per a l'any vinent, l'operador posa el focus en els 43 milions de facturació i els 13,5 milions d'ebitda i arribar als 140 milions el 2027. El 2022, quan encara no s'havia produït la fusió, la facturació agregada va ser de 30 milions d'euros: Goufone va ingressar 23 milions d'euros, Iguana 5,5 milions i Soom 1,5 milions d'euros.