La multinacional catalana Puig sortirà a borsa el 3 de maig al top 15 de cotitzades espanyoles, com la tercera catalana més important i la segona empresa familiar més gran del parquet estatal només per darrere del gegant de la moda Inditex. L'operació, si surt com la companyia, Goldman Sachs i JP Morgan preveuen, serà una jugada rodona per a la nombrosa família Puig, que ja n'ha vist els primers pessics fins i tot abans que es realitzi. El CEO, Marc Puig, és el gran beneficiat.
Al fullet de la sortida a borsa, publicat aquest dijous davant la CNMV, Puig admet que ha tingut diverses despeses extraordinàries en els últims dos mesos que han canviat la situació financera de la companyia respecte al tancament del 2023, les últimes dades consolidades que ha ofert als inversors interessats a entrar en la companyia.
Aquests inclouen prop de 300 milions que Marc Puig, el consell d'administració i la junta d'accionistes de la companyia han aprovat en les últimes setmanes pagar-se a si mateixos i a alguns directius. El 19 de març, el consell va aprovar una paga extraordinària d'entre 80 i 90 milions d'euros per a directius, inclòs el CEO, i empleats clau, i una altra prima addicional de 9,3 milions per a Marc Puig, de 4,3 milions per a alts directius i de 3,1 milions per a empleats clau per la seva contribució a l'èxit de l'operació per sortida a Borsa. Puig va cobrar 25,7 milions l'any passat, amb la qual cosa seria el més ben pagat de l'Ibex. La junta d'accionistes, controlada per la família, va aprovar fa només dues setmanes, el 5 d'abril, pagar un dividend de 186,1 milions d'euros a càrrec de prima d'emissió.
La família Puig retindrà el 70% del grup
El grup va anunciar aquest dijous la sortida a Borsa de Puig Brands a un preu d'entre 22 i 24,50 euros per acció, la qual cosa suposarà valorar la companyia entre 12.700 i 13.900 milions d'euros. No obstant això, només es col·locaran 3.000 milions, amb la qual cosa la resta (entre el 76% i el 78%) la retindrà Puig SL, controlada majoritàriament per Exeo, el hòlding de la família, que tindrà el 70%, segons fonts del grup. La resta d'accions de Puig SL és propietat d'alguns petits accionistes, com directius del grup.
Dels 3.000 milions de col·locació, 1.250 milions bruts seran mitjançant l'emissió de noves accions de Puig Brands, que s'invertiran en la companyia, mentre que 1.360 milions bruts aniran directament a Puig SL, per la qual cosa bona part se l'embossarà la família, que podrà així fer caixa amb un negoci que no ha parat de créixer, fins a polvoritzar el pla estratègic. Hi ha 390 milions més que Puig cedirà a Goldman Sachs com a opció de compra.
Puig ha destinat 207 milions a créixer a Charlotte Tilbury i 436 a Byredo, marques que ja controlava
En el fullet informatiu de la sortida a borsa, Puig indica que destinarà els 1.250 milions bruts que capti "per a finalitats corporatives generals, com el refinançament de les adquisicions de participacions addicionals en Byredo i Charlotte Tilbury, i el suport a l'estratègia de creixement de la cartera i les marques" del grup.
El grup que presideix Marc Puig va comprar participacions de Charlotte Tilbury el 2020 i de Byredo el 2022, però a començaments d'aquest any ha fet compres addicionals per tenir el control total d'aquestes marques. De fet, amb els ingressos de la sortida a borsa, pagarà 207 milions als accionistes minoritaris de Charlotte Tilbury, que ja és la marca més important de la seva cartera, i dedicarà 435,7 milions a refinançar un pagament als minoritaris de Byredo.
Puig també destinarà 186 milions a refinançar la línia de crèdit per finançar el dividend distribuït el 5 d'abril, i també reduirà deute, encara que no xifra en quina quantitat. A més, assegura que els ingressos del salt al parquet li permetran "finançar qualsevol inversió estratègica futura i despeses de capital", però el cert és que li quedarà ja poc marge per invertir-lo en noves compres.
Puig dispara resultats i deute
El creixement de Puig en els últims anys ha superat totes les expectatives, ja que el pla estratègic 2021-2025 preveia facturar 4.500 milions d'euros el 2025, però va tancar el 2023 ja en els 4.300 milions després de créixer un 19%, per la qual cosa els objectius del mateix semblen bufar i fer ampolles. L'increment de les participacions en Charlotte Tilbury i Byredo ja asseguren una millora del resultat.
Al fullet enviat a la CNMV, Puig inclou les dades del tancament de 2023, quan va ingressar 4.304 milions i va obtenir un benefici de 499,9 milions d'euros, un 22% més. En dos anys, el grup català ha multiplicat per 2,5 el seu benefici net, si bé ho ha fet encara més el seu deute net, de 400 a 1.510 milions (3,8 vegades més). No obstant això, no estem parlant de nivells massa alts i, a més, està vinculat al creixement de marques del grup, ja que els seus actius han passat en aquest mateix període de 5.090 a més de 7.700 milions.