Creixement orgànic, adquisicions, capacitat de gestió, aposta per la innovació i valors compartits. Aquesta és la recepta i el secret de l'èxit de Puig, la multinacional de cosmètica catalana fundada fa 110 anys en Barcelona. Marc Puig, president executiu del negoci que fa mig any va sortir a borsa, ha assegurat que han aconseguit ser l'empresa que són actualment per cinc motius: per ser conscients dels alts i baixos de la firma, per l'aposta per les marques pròpies, una cartera de productes sofisticats, per posar el focus en els segments correctes i el talent. En una xerrada juntament amb el professor Jordi Canals a IESE Business School, el president executiu de la companyia també ha tret pit de l'aposta familiar per la unitat, la capacitat de gestió i la generositat.
En aquest sentit, Marc Puig ha recordat que la família continua mantenint el control majoritari de l'empresa perquè és un "capital pacient" i que, encara que van decidir sortir a borsa ara fa mig any, el negoci no en tenia la necessitat. "Ho vam fer perquè no es prenguessin decisions equivocades i perquè la companyia no perdi la seva posició al mercat". "La disciplina i el rigor que t'obliga a passar comptes és un bon equilibri del balanç entre la família a llarg termini i un mercat que, si prens la decisió equivocada, aixeca la bandera", ha dit. Així, ha agregat que "la sortida a borsa de l'empresa no ha d'afectar a la presa de decisions amb mirada llarga i que algunes de les inversions que ha fet l'empresa han tardat temps a ser rendibles i que això no canviarà".
Puig compta amb l'11% de la quota de mercat
Respecte al model de negoci que ha seguit la companyia, Puig ha indicat que "en els últims 20 anys hem estat capaços de combinar un creixement orgànic amb un conjunt d'adquisicions", una decisió que els ha impulsat a passar del 3% de la quota de mercat al més de l'11% amb el qual compten actualment. "Crec que com a empresa hem tingut sort, però també hem pres bones decisions per aconseguir bons resultats", ha defensat Puig.
Pel que fa a la família, el president executiu ha explicat que "és una família molt unida, emocionalment molt pròxima i amb voluntat de trobar solucions", ha apuntat, la qual cosa ha permès trobar solucions als reptes. De cara a la transició generacional, ja que Marc Puig representa la tercera, ha explicat que "el problema" és que cada generació ha de trobar les seves solucions de lideratge i de govern pròpies, ja que barrejar les relacions familiars amb relacions jeràrquiques pot provocar friccions.
Resultats trimestrals
Puig va registrar unes vendes netes ajustades en el tercer trimestre de l'11,6%, fins als 1.257 milions d'euros, per sobre del mercat de bellesa prèmium. En total, els ingressos nets de la companyia en els nou primers mesos de l'any van ser de 3.428 milions d'euros, un 10,1% més que en el mateix període de l'any anterior, gràcies a un desenvolupament positiu en "tots els segments" i "totes les regions geogràfiques". La multinacional va subratllar després de la presentació dels resultats l'avenç del segment de fragàncies i moda, especialment a les regions d'Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica, i Amèrica, que va suposar el 73% de les vendes durant el període.