No seria estrany que les botigues especialitzades en animals venguessin d'aquí a poc temps tovalloletes higièniques per a cavalls. Tot dependrà de l'encert del departament d'innovació de la companyia Arter, la marca de productes de cura i higiene per a mascotes que ha decidit endinsar-se al luxós món dels cavalls. Amb el llançament de la línia Equine Care, aquesta empresa familiar de Vilassar de Mar (Barcelona) es proposa de revolucionar el sector equí, combinant tradició, experiència i innovació als seus productes. Sigui en l'àmbit professional o amateur per a lleure i gaudi d'aquesta activitat, abunden els articles i complements per a la pràctica de l'equitació, però "hi ha escassetat de productes per a la cura i la higiene del cavall", exposa Alex Artero que, al costat del seu germà Edu, dirigeix l'empresa familiar.

Manifesta amb seguretat que "el sector es prearà de l'existència d'una nova gamma de productes destinada als equins perquè ens centrarem en la recerca d'articles que beneficiïn la salut dels animals". La nova divisió ofereix productes de neteja, cosmètics i protecció 100% respectuosos amb el PH dels cavalls, ja que estan fets amb ingredients naturals, per evitar que provoquin al·lèrgies als animals, que respecten el medi ambient i la salut dels equins. Amb la marca Artero es poden adquirir xampús, condicionadors, guants netejadors (bops) i didals per als ulls (dips) que asseguraran una netedat profunda i hidratació del crin, cua i cos, així com la neteja general dels cavalls. Altres productes, com el bàlsam per a cascos i la fragància Essence aporten una sensació de benestar als equins.

Els germans Artero s'han envoltat d'experts en equitació per crear un equip específic "que treballa a temps parcial" per investigar a noves locions elaborades amb olis essencials naturals que allunyin a mosques i tàvecs de la faç i contorn d'ulls dels animals "perquè això els impedeix una d'adequada dona o execució de salts", que combatin als paràsits que s'assenten a la capa o cremes per protegir-los de les radiacions solars, perquè "els cavalls solen passar la major part del dia a l'aire lliure".

La cosmètica per a cavalls és molt diferent de la de les mascotes -gossos i despeses- "que fa anys que comercialitzem", diu Alex Artero, però "no té per què ser més cara", adverteix per desmitificar el luxe que sol acompanyar el món de l'equitació. Però les xifres que proporciona l'empresa van en sentit contrari. La despesa en cura del cavall durant tot el seu cicle vital suposa més de 5 milions i mig d'euros a Espanya, amb Andalusia al capdavant, seguida per Madrid i el País Valencià. Cada cavall suposa una despesa en cura de 7.800 euros de mitjana. A Espanya hi ha més de 800 clubs hípics i un total de 722.158 cavalls censats. Un cavall rep una mitjana de 2 rentades del mantell a la setmana amb sabó, mínim un raspallat per dia i un arranjament de la crinera cada 15 dies i un esquilat cada dos mesos, aproximadament.

Artero torna als seus orígens

"No fem més que tornar als nostres orígens", explica en recordar que l'empresa la va crear el 1909, el seu besavi Pascual Artero; "ni més ni menys que fa 114 anys", presumeix. En aquell temps, va obrir la ganiveteria i perfumeria Arter, en Manresa (Barcelona), per vendre eines per a l'esquilat de Caballos.

En l'actualitat, Artero és una companyia amb una facturació prevista de 23 milions d'euros per a aquest 2023, amb un creixement esperat del 12% sobre els 20 milions de negoci generat l'any passat, i una plantilla de 90 persones. Els seus articles es divideixen en tres línies: productes de cosmètica i utillatge -tisores, màquines professionals i fulles- per a la cura del pèl dels animals de companyia (Pet Care) i de la capa del cavall (Equine Care) i la línia per al cabell humà (Hair Tools), que es comercialitzen a més de 90 països, amb una xarxa internacional de més de 40 distribuïdors, i filials pròpies a França, el Regne Unit i els Estats Units. Aquest últim és el seu segon mercat en importància per volum de vendes (20%), després d'Espanya.

La decisió d'ampliar el negoci ha anat aparellada a la construcció de la nova seu corporativa en Vilassar de Dalt, amb 7.000 m² i "amb espai per créixer". La central aglutina el servei tècnic, innovació i desenvolupament de productes, la fabricació dels quals és responsabilitat de Salerm, l'empresa familiar -de la saga Martinez Ribes-, de Lliçà de Vall (Barcelona). Arter també compte amb quatre botigues físiques (Vilassar de Dalt, Barcelona, Madrid i València) i l'escola de formació Artero Academy, per a perruquers canins, en col·laboració amb un centenar de centres repartits entre Espanya, Portugal, Itàlia i Romania.

EMPRESA ARTER
Seu corporativa d'Artero en Vilassar de Mar (Barcelona). / ARTER

Arter analitza assentar-se a la Xina

El conseller delegat del grup, Alex Artero, relata que al sector dels productes per a mascotes hi ha una "gran competència entre marques" que busquen la qualitat i guanyar mida i que "la necessitat de guanyar mida suscita l'interès per comprar empreses de mitjana dimensió, com la nostra." Però lluny de pensar a vendre, "també nosaltres volem créixer".

L'opció que tenen en estudi els germans Artero en el seu consell d'administració és la creació d'una joint venture amb l'empresa asiàtica que actualment fabrica una gran part dels complements i accessoris. Es tracta d'un fabricant xinès, del qual no vol revelar el nom, de capital familiar i amb una llarga trajectòria en el segment del qual estarien disposats a adquirir un 50% del capital per a "créixer al vessant industrial i ser capaços de fabricar part dels nostres productes, perquè considerem que té un gran potencial de creixement".