"La truita era un plat que ja estava inventat, la fan a milers de llocs, però mai ningú havia apostat perquè fos el plat únic i principal d'un àpat". Durant la pandèmia, Victor Naranjo va observar que hi havia una bretxa al mercat i va decidir engegar La Martinuca, una empresa de delivery de truita de patates. Amb aquesta premissa i amb la recepta de la seva àvia, l'emprenedor es va endinsar en la cuina de truites de totes les varietats, fins a vendre'n més de 130.000 al llarg de l'any passat. Naranjo no ho va fer sol, sinó que a l'empresa hi figuren com a socis Maria Pombo i el seu marit, Pablo Castellano i Álvaro i Adrián Gónzález, fills de l'exfutbolista i entrenador Míchel González

Amb quatre establiments a Madrid, entre lliurament a domicili i bars-cafè, ara la companyia ha decidit fer un pas més i aterrar a la capital catalana. "No podíem escollir una altra ciutat que no fos Barcelona pel primer vol fora de casa. És un pas natural per una companyia com la nostra perquè Barcelona és un referent indiscutible de la gastronomia, del bon menjar i d'estil de vida saludable. Estem desitjant conquistar els paladars exigents dels barcelonins. La qualitat dels ingredients, l'estima en l'elaboració i la versatilitat del producte fan que estiguem més a prop de complir amb l'objectiu". 

El full de ruta de la marca passa per l'expansió territorial. De fet, per a aquest 2024 tenen previst obrir un segon establiment a Barcelona i tancar l'any amb un punt de venda al sud, previsiblement a Andalusia. "L'acollida a Barcelona ha estat molt bona. La primera setmana vam rebre 600 comandes i preveiem que vagi a més", apunta Naranjo, i afegeix que "arribar a noves ciutats és un somni que per fi podrem complir. Estem molt emocionats i amb moltes ganes que sigui una realitat tangible". 

En total, ara La Martinuca compta amb 5 locals, quatre a Madrid i un a Barcelona: San Bernardino 20, Mercat de San Leopoldo, Vizconde de Matamala 5 i Barquillo 11. Referent a Barcelona, el centre logístic es troba al carrer de Morales, 27, al districte de Les Corts. "Per apropar-nos als barcelonins, ara volem obrir un cafè-bar com vam fer a Madrid i esperem que arribi a finals d'any". Pel que fa a les vendes, el 75% ve d'agregadors com ara Glovo o UberEats i el 25% restant de la pàgina web. "L'objectiu és tenir més comandes de la web, perquè els agregadors s'emporten una bona mossegada".

40 treballadors i 4,5 milions de facturació

Amb 40 treballadors actualment en plantilla, el projecte va arrancar amb una inversió inicial de 20.000 euros, l'any passat van facturar 2,5 milions d'euros, la qual cosa va suposar triplicar la xifra de vendes de l'any anterior i esperen tancar l'any superant els 4,5 milions d'euros. Respecte als marges, Naranjo justifica que fan les truites amb oli d'oliva verge extra, ous, ceba i patates i que, dels 5 productes que més s'han disparat pel que fa a la inflació, 4 d'ells són els que fan servir a la companyia. "El food cost de la truita és molt elevat, per sobre del de les hamburgueses o les pizzes", matisa.  

La truita, la protagonista de la carta

El passat 9 de març, dia internacional de la truita, la companyia va aprofitar per presentar una nova oferta gastronòmica i va incorporar cinc nous gustos a la carta: ceba confitada, sobrassada, pebrot verd, paisana i botifarra de perol, que es van sumar a les tradicionals amb ceba i sense. Part de l'èxit del negoci també ha vingut pel llançament de l'entrepà de truita, que segons l'emprenedor madrileny "s'està consolidant com una alternativa que trenca amb la dualitat entre l'hamburguesa i la pizza". "Des del començament volíem que la truita fos el plat principal, la idea era donar-li el protagonisme i construir la companyia amb un monoproducte. Vam fer una carta ad hoc perquè no perdés l'essència, sinó que acaparés la taula, i per això vam descartar la carn i el peix al menú perquè no li restés protagonisme i passés a ser un acompanyant". 

Més enllà dels plans d'expansió, des de la Martinuca també s'estan plantejant llançar nous serveis com ara càterings B2B (business to business) i serveis per a esdeveniments.