Les marques d'automoció instal·lades a Espanya, bé amb producció industrial o només amb polítiques comercials, van facturar l'any passat 70.392 milions d'euros, que suposa un increment del 15,8% respecte a l'any anterior i permet a la indústria superar els ingressos obtinguts abans de la covid, en concret els 69.500 milions de 2019, segons ha explicat aquest dimecres José Lopez-Tafall, director general d'Anfac, patronal de les marques que treballen a Espanya, durant la presentació de l'Informe Anual de 2022. No obstant això, l'augment dels ingressos no s'ha materialitzat en més beneficis, ja que el resultat net del sector, en 767 milions d'euros, implica una caiguda del 33%.

Sobre això, López-Tafall ha remarcat que el descens dels beneficis implica una mitjana al sector, encara que s'han produït moltes diferències entre les marques, insinuant que els descensos d'alguns socis d'Anfac han pogut marca els resultats. No obstant això, la facturació més gran s'explica en part per l'augment dels preus dels vehicles registrats durant l'any passat, contrarestat per l'augment dels costos que han patit l'any passat com els elèctrics -molt intensius en les marques amb alguna de les 17 factories repartides per Espanya-, els logístics -molt impactats per a l'augment durant l'any passat dels combustibles-, els costos d'aprovisionament, com els microprocessadors, o els financers amb els increments dels tipus d'interès.

Un creixement que es produeix, fins i tot, amb el descens de les unitats fabricades en les plantes espanyoles de les quals van sortir 2,22 milions de vehicles durant l'any passat, un 27% per sota dels 2,82 milions de 2019. I amb un fort descens de les matriculacions que segueixen un 37% per sota d'abans de la pandèmia.

El director general d'Anfac ha remarcat, un any més, la importància de l'automoció a Espanya, segon productor europeu i novè mundial, que aporta al PIB espanyol un 10,7% i el 9% del total de l'ocupació. Però també, pel paper en la innovació a Espanya, amb 1.700 milions d'euros en inversió l'any passat, un 14,5% més que en 2021, o l'aportació a la balança exterior amb un saldo de 16.457 milions d'euros gràcies al poder exportador de les factories espanyoles. Tot això ha suposat que el sector en el seu conjunt hagi aportat 39.177 milions d'euros en impostos malgrat que l'any passat ha estat molt negatiu en termes de matriculacions, com ha destacat López-Tafall en diverses ocasions.

Peticions electorals

Més enllà dels resultats econòmics de les marques a Espanya, el portaveu d'Anfac ha expressat les peticions que fan al Govern entrant en plena campanya electoral. Entre les demandes, ressalta la reforma dels plans d'ajuts a la compra, que actualment es limiten al Moves III per a vehicles elèctrics. Sobre això, consideren que cal replantejar totalment l'actual sistema d'ajuts. Respecte al Moves III, López-Tafall està sol·licitant als partits polítics, amb els quals s'està reunint aquests dies o ja s'han reunit, que es garanteixin prou fons, però, sobretot, canvis que redueixin la burocràcia. Així, consideren imprescindible que els ajuts arribin amb més celeritat als compradors, fins i tot la possibilitat que s'aportin en el moment de la compra. En definitiva, un sistema més eficient, que no significa augmentar la dotació de fons.

Però els ajuts als elèctrics no són suficients per al sector. En aquest sentit, Anfac està demandant els partits polítics en aquesta campanya electoral que es recuperin els plans de foment a la compra a fi de xatarrar les unitats més antigues. El que signifiquen ajuts per a la compra d'unitats amb motors de combustió. En aquest sentit, el director general recorda que només la meitat dels espanyols viuen en municipis on són obligades les Zones de Baixes Emissions (ZBE), i que la mobilitat és molt dispar a Espanya.

En la seva defensa, la patronal argumenta que l'edat mesurada del parc continua envellint. En concret, s'ha passat de 13,5 anys de mitjana a gairebé 14 (13,9%), dos punts per sobre de la mitjana. Finalment, sobre les previsions del mercat per a aquest any, les marques confien que l'any acabi amb 950.000 turismes matriculats.