Fer previsions és sempre un exercici de risc, encara que de moment el que sí que es pot assegurar és que en els quatre primers mesos de 2023, entre turismes, SUV i furgonetes, les marques xineses assentades a Espanya han venut 8.100 vehicles, gairebé quatre vegades més que els 2.200 del mateix període de l'any passat, segons les dades de MSI, la consultora del mercat d'automoció, elaborades per a ON ECONOMIA. Si extrapolem l'evolució a les vendes totals de l'any passat, 11.363, aquest 2023 podria apropar-se a les 40.000 unitats, encara que és més probable que es quedin alguna cosa per sota, entre 35.000 i 38.000.
A més, hi ha diversos factors que fan preveure que el creixement serà més intens: primer, la irrupció amb força de les marques xineses al canal del lloguer, el que ha permès que en els mesos de març i abril les vendes hagin crescut de 1.000 en 1.000 unitats: 1.380 al febrer, 2.214 al març i 3.218 a l'abril. El que també ha distorsionat les estadístiques, ja que les compres de les llogateres decauen al maig, la qual cosa farà baixar les matriculacions dels cotxes xinesos en els mesos vinents.
L'altre factor que aportarà més pes als xinesos és l'entrada de dues noves marques. BYD ha començat al febrer i en dos primers mesos ha matriculat 26 cotxes elèctrics de la gamma prèmium, competint amb Tesla, i Chery que iniciarà aquest any la venda de l'Omoda 5 elèctric i previsiblement de combustió. A més el fabricant xinès ha mostrat interès per instal·lar una factoria a Barcelona, la primera a Europa. Igualment, s'ha anunciat l'arribada aquest any de l'ensenya Wey amb un híbrid endollable. A aquests, s'hi sumaran nous models de les marques que ja són presents a Espanya, una bona part dels quals, elèctrics.
Julián Alfonso Alonso, gerent del Grup Julián, de Burgos, possiblement el grup de concessionaris amb més interessos en els models xinesos i amb més de trenta anys d'experiència en aquest país, considera que només entre turismes i SUV es vendran aquest any entre 30.000 i 35.000 cotxes, 2.000 només en el seu grup. Hi caldrà sumar les furgonetes, que suposen el 10,5% del mercat, unes altres 3.000 o 3.400 unitats. El que col·locaria les vendes entre 33.000 i 38.000 vehicles matriculats aquest 2023. Sens dubte, es pot afirmar que aquest any suposarà l'enlairament dels xinesos a Espanya, ja que es triplicarà el total de les vendes sumades dels anys 2021 i 2022: 1.370 unitats el primer i unes altres 11.363 el 2022, segons les dades de MSI.
Radiografia dels cotxes xinesos a Espanya
El tipus de vehicle més col·locat a Espanya és el SUV, ja que, de les 21.585 unitats matriculades a Espanya des de gener de 2021, les unitats de vehicles tot camí van ser 18.056; 1.300 furgonetes lleugeres, 1.275 turismes i 951 furgonetes mitjanes. Encara que MSI no desagrega per elèctrics i altres motoritzacions, els elèctrics, els híbrids endollables i els híbrids normals són molt nombrosos. On arrasen els elèctrics és entre els comercials, ja que han d'entrar al centre de les ciutats on hi ha restriccions d'emissions.
De les 12 marques que de moment estan a Espanya, incloent-hi BYD, el conglomerat SAIC, amb les ensenyes MG en turismes i SUV, i Maxus, en furgonetes, és el líder indiscutible del mercat espanyol. MG ha venut des de gener de 2021 fins a l'abril d'aquest any 13.271 unitats, més la meitat del total dels cotxes xinesos, i Maxus 964 més, encara que en furgonetes el líder és DSFK, amb 1.822 vehicles. La segona gran marca és Lynk & Co, que només comercialitza a Espanya per subscripció i ha col·locat, de l'únic model que comercialitzen, un híbrid endollable, 4.872 unitats. La resta de marques són testimonials i només despunta la prèmium Poliestar amb 319 vendes del seu únic model, un elèctric, al que sumarà un segon model de més mida aquest any.
Per models, el campió absolut és el MG ZS, especialment en la seva versió gasolina dels que porten venuts 7.561 des de gener de 2021 i 752 en la versió elèctrica. No obstant això, entre els models elèctrics MG 4, 5 i Marvel R en sumen uns altres 1.640. El segon model més venut és l'híbrid endollable Lynk & Co, amb 4.872. De furgonetes, el líder en el segment lleuger és l'elèctrica Maxus Deliver 3, amb 588 unitats venudes en aquest període, i en el segment medi, la DFSK sèrie K, també elèctrica, amb 796 furgonetes.
El grup Julián comercialitza MG mitjançant concessió, i importa en exclusiva per a Espanya altres marques com DFSK Seres (turismes del fabricant xinès), SWM Motor, i una marca pròpia, Invicta Electric per a models elèctrics i sumen entre el seu portfolio Maxus. El seu responsable comenta que la seva experiència amb la Xina, on ha viatjat més de trenta vegades, va començar el 2002 quan va intentar importar els primers models, però llavors, els motors de combustió xinesos no estaven homologats per la UE. A més, els fabricants del gegant asiàtic tenien la mirada als EUA i Europa estava en un segon pla. Però els EUA van posar massa problemes i s'han abocat a Europa. "Hi ha hagut un abans i un després amb el desembarcament de MG", comenta.
L'objectiu del grup Julián és comercialitzar entre 4 i 6 marques xineses, en les quals creu amb força. "Han vingut per quedar-se", diu, i encara que ara han de lluitar contra un cert estigma, considera que el mateix els va passar als japonesos i als coreans, i "mira on són ara", comenta. Respecte a l'atractiu dels models xinesos, no ho dubta: primer, el preu, un 30% per sota del mercat, incloent-hi els elèctrics. Però també la seva tecnologia i acabat, una cosa que es nota quan s'entra als cotxes, diu. Respecte a la preferència entre elèctrics i de combustió dels clients, apunta que quan entren en la concessió tenen clar si busquen un elèctric o un combustió, i no canvien.
Respecte al model de negoci, està segur que només triomfaran les marques que triïn comercialitzar a través d'una xarxa de concessionaris com MG i considera que el sistema de subscripció, com el de Lynk & Co, està abocat al fracàs. "Estan venent molts cotxes a les empreses de lloguer", sentencia. Alonso comenta, per la seva experiència, que la tasca dels concessionaris és vital per trencar les suspicàcies que desperten els cotxes xinesos, ja que ells s'encarreguen de fer una tasca de difusió i explicació dels models que, per exemple, no té Lynk & Co, que concentra en el màrqueting la difusió del seu producte.
Presència en el lloguer
José Luis Barahona, president de Feneval, la patronal de les empreses de lloguer de cotxes, assenyala a ON ECONOMIA la forta entrada de les marques xineses en el rentacar. De fet, les xifres que maneja confirmen que Lynk & Co s'ha col·locat al lloc número 13 com la marca que més cotxes ha venut al rentacar el primer trimestre de l'any, 933, enfront dels 285 de l'any passat en el mateix període. De fet, un de cada quatre cotxes que ha venut a Espanya des de gener de 2021 ha estat a aquest canal. Una altra marca que despunta en el lloguer és DR Automotive, que encara que és de propietat italiana, fabrica completament a la Xina. De fet, no consta en les estadístiques de MSI entre les ensenyes del país asiàtic. En furgonetes, la seva presència en el lloguer és testimonial, 41 cotxes de Maxus aquest any, els mateixos que el passat.
Sobre el model de distribució, fonts de Faconauto (patronal de concessionaris) comenten a aquest diari que els concessionaris estan molt atents a noves oportunitats d'ampliar negoci i la irrupció d'aquestes marques, sens dubte, pot ser-ho. "Ho veiem, doncs, com una oportunitat i no com una amenaça per obrir nous nínxols de mercat", comenten.