La direcció de Seat va prendre ja una decisió estratègica el 2022: donar prioritat a la marca Cupra, que dona més rendibilitat i contribueix al procés d'electrificació de la companyia de Martorell. "Hem d'invertir en el futur" i en els nous models que "són molt més que cotxes", ha dit el conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths. El 2022, Cupra ha assolit noves cotes: la marca va duplicar les seves vendes a pràcticament 153.000 vehicles i va ser la marca d'automòbils amb més ràpid creixement a Europa, registrant una elevada demanda a Alemanya i el Regne Unit.
El creixement en els volums de venda dels models Cupra ha estat definitiu per treure a la companyia Seat de les pèrdues i obtenir un resultat positiu de 68 milions d'euros, el 2022. Amb aquest escenari, la companyia del grup Volkswagen prioritza Cupra i deixa per a "més endavant" l'electrificació de Seat que, en el futur, podria centrar-se en projectes de mobilitat elèctrica urbana o micromobilitat, ha manifestat Griffiths durant la presentació de resultats de Seat, aquest dimecres, a Barcelona. "No podem electrificar ambdues marques alhora", ha remarcat. De tota manera, Griffiths ha defensat que el seu objectiu és "mantenir l'ocupació" a la fàbrica de Seat a Martorell, on treballen per aconseguir una segona plataforma de vehicles cap a finals d'aquesta dècada i on hi ha un pla d'adequació per a la seva electrificació, amb una inversió de 3.000 milions d'euros.
La direcció del grup alemany ha potenciat Cupra, des del seu llançament, el 2018, com una marca prèmium, "que ha de captivar a la pròxima generació" i a la que està destinant tots els seus esforços. A més, la demanda reafirma aquesta estratègia, ja que les vendes de models Cupra ja van acaparar el 42% de les vendes de Seat, una mica superiors als 10.000 milions, el 2022. "L'objectiu és que el 2023 superin el 50%", ha avançat Wayne Griffiths. I va en camí: en el que portem d'any -els mesos de gener i febrer- les dades ho posen de manifest, ja que Seat ha venut 71.500 cotxes, un 27% més que en el mateix període de l'any passat, amb un augment del 12% de la marca Seat -de la qual el model Arona és líder- i d'un "exponencial" creixement del 75% en les vendes de Cupra.
El 2022, els principals mercats de Cupra han estat Alemanya (amb un creixement del 90%), Regne Unit (del 87%), Espanya (del 24%), i els segueixen Itàlia, França i Àustria. A més d'Europa, també han arribat a Mèxic, Turquia i Israel. La globalització de Cupra és un dels principals objectius de la companyia. De fet, fa uns mesos es va llançar a Austràlia i "s'estan superant les expectatives de demanda que es van marcar": añhora que es va ampliar la xarxa de botigues insígnia de la marca a Europa i Sud-amèrica.
Amb Cupra, Seat potencia la seva electrificació. Fa uns mesos va presentar tres nous models que estaran a punt per a 2024-2025: Tavascán, el seu segon model totalment elèctric; Terramar -un model SUV de gamma alta- i Urban Revel -un cotxe elèctric per a ciutat-. Segons Griffiths, la situació actual és "ideal" perquè l'empresa compta amb dues marques "que es complementen molt bé" en un moment de transició a les zero emissions. "Seat amb combustió i Cupra amb el futur elèctric", va indicar. "Seat, en el futur, ha de transformar-se, i pot ser a marca del grup Volkswagen que ofereixi electromobilitat al món urbà", va avançar Griffiths i va citar la divisió Seat Mó i la seva gamma de motocicletes i patinets 100% elèctrica. La micromobilitat de Seat pot ser el nínxol que el grup internacional reserva per a la històrica marca d'automòbils, i que li permet sinergies amb companyies locals com Silence.