Seat va tancar el 2024 amb un total de 583.218 vehicles produïts, la qual cosa suposa un 9,16 % més que el 2023, i de tota aquesta producció la planta de Martorell (Barcelona), la més gran d'Espanya, va fabricar 481.020 vehicles, un 8,47% més, segons dades de Seat facilitats a EFE. Encara que la filial espanyola del grup alemany Volkswagen, que inclou a les marques Seat i Cupra, s'havia proposat d'apropar-se el més possible al mig milió de vehicles fabricats a Martorell, ja a finals de novembre va rebaixar l'objectiu de producció per al conjunt de l'any en la planta catalana a 479.696 unitats, i finalment el 2024 s'ha tancat amb aquests 481.000 vehicles esmentats. Sense comptar l'Audi A1, que es produeix també a Martorell, la planta catalana va produir 413.013 unitats, un 9,09 % més que el 2023. El que suposa que el 29% dels vehicles de les marques Seat i Cupra s'han fabricat anés de Catalunya.
La planta de Martorell està immersa des d'agost en unes obres per introduir la nova plataforma de producció de vehicles elèctrics. Malgrat no assolir el mig milió de cotxes produïts a Martorell, l'any passat es tanca com un dels millors anys de la història de la planta en termes de producció, ja que poques vegades s'ha superat la barrera dels 500.000 cotxes. El 2019, la planta en va fabricar 500.005, i el rècord de Martorell es remunta a l'any 2000, quan va produir 516.646 cotxes.
Per sota d'aquest any
L'adaptació de la planta de Seat a Martorell (Barcelona) a la producció de vehicles elèctrics farà que aquest 2025 sigui un any de transició. A falta de veure com es resol la polèmica sobre els aranzels imposats per la UE als vehicles fabricats a la Xina, Seat es proposa de produir 460.150 vehicles el 2025 a Martorell, el suposaria entorn de 20.000 menys que el 2024, ja que produirà amb només dues línies, en lloc d'amb tres. Aquesta xifra és almenys la inclosa a finals de novembre per empresa i sindicats al calendari bàsic per a 2025.
Quant a la producció global de Seat, és a dir, de vehicles de les marques Seat i Cupra, una part de la qual es fa en altres plantes del grup -situades a Txèquia, Alemanya, la Xina o Hongria-, s'estima que s'acostaria als 583.100 vehicles el 2025, és a dir, gairebé idèntica a la de 2024. Aquesta xifra estimativa de producció per a 2025, per tant, no inclou l'hipotètic impacte que puguin tenir els aranzels imposats al Cupra Tavascan -que es fabrica a la Xina- en la planta de Martorell.
Seat continua confiada a poder reduir els aranzels de la UE a la importació del Cupra Tavascan, que sumen un 30,7%, del qual un 10% ja estava previst anteriorment i un 20,7% s'ha fixat de forma addicional, després de les mesures adoptades per la Comissió Europea contra els cotxes elèctrics fabricats a la Xina. Aquest any ha de ser el de la preparació de ple per a la producció de vehicles elèctrics en la planta de Martorell.
L'electrificació ha suposat canvis a la producció dels diferents models a Martorell, després de les reformes realitzades l'agost de 2024 en la línia 1 -es destinarà als nous models electrificats de Cupra i Seat-, l'Arano i l'Eivissa de Seat han passat a muntar-se, juntament amb l'Audi A1, en la línia 3 i en la 2 es continuen produint el Cupra Formentor, el Cupra León i el Seat Lleó. El calendari de 2025 pactat amb els sindicats preveu que la fàbrica estarà oberta 224 dies, en el cas de la línia 3, i 212 dies en el cas de la línia 2.
L'any resulta clau perquè a finals de 2025 s'han d'iniciar les "presèries" de producció del Cupra Raval -entorn de novembre o desembre-, però la producció en si d'aquest urbà 100% elèctric arrencarà teòricament a inicis de 2026, i poc després s'iniciarà també la del Volkswagen ID.2all, l'elèctric de petita mida de la marca Volkswagen que es produirà a Martorell.