Massimo Dutti s'ha convertit en la marca endarrerida d'Inditex. La multinacional tèxtil continua batent els seus propis rècords de vendes i ampliant l'avantatge amb la resta de competidors del sector i, si bé totes les marques que integren el grup fundat per Amancio Ortega continuen augmentant els ingressos, algunes ho han fet a un ritme més gran que d'altres. En el cas de Massimo Dutti, la firma ha incrementat la seva facturació en el primer semestre de l'any, però mostra signes d'estancament si s'observen les xifres de vendes dels últims anys.
L'any 2019, exercici previ a la pandèmia, la companyia gallega va reportar uns sòlids ingressos en tots els formats. Massimo Dutti va aconseguir facturar 1.900 milions d'euros, gairebé 100 milions més que l'any anterior. Tanmateix, després de la davallada pandèmica que va patir el negoci, l'ensenya del grup que presideix Marta Ortega i dirigeix Óscar García Maceiras no ha aconseguit recuperar les seves xifres. El 2022, va finalitzar amb 1.593 milions d'euros, un 4% més que el 2021, encara que considerablement lluny dels números més alts que va aconseguir.
Si es comparen les xifres de meitat d'any, Massimo Dutti ha obtingut 842 milions en el primer semestre d'aquest exercici fiscal davant els 721 del mateix període de l'any anterior (+16,8%). Es tracta d'un increment important per a la firma, si bé és cert que encara no ha assolit els 844 milions d'euros que va ingressar en els primers sis mesos de 2019. Els resultats es van aproximant al nivell prepandèmia i és possible que finalitzi l'exercici amb una facturació molt similar a la de llavors, tanmateix, la resta de formats de la multinacional creixen a un ritme superior.
Zara i Massimo Dutti, cara i creu dels germans Pérez Marcote
Mentre que a Massimo Dutti encara li queden deures pendents per fer, Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius i Oysho ja superen els seus registres previs al coronavirus, algunes amb escreix. D'aquesta manera, el vaixell insígnia de la companyia va acabar el seu últim exercici complet amb un augment del 21% en les vendes, ingressant 23.761 milions d'euros, i el seu primer semestre el 2023 elevant ingressos un 13,1%, amb prop de 3.500 milions més que en el mateix període de 2019.
El creixement de Zara (que integra les vendes de Zara Home) continua sent l'impuls més gran per al negoci de la tèxtil amb seu a Arteixo, suposant més del 70% de les vendes totals. Aquest bon comportament de la marca es tradueix ja en una facturació (semestral) gairebé un 40% superior a la que generava el 2019. Al capdavant d'ella es troba Óscar Pérez Marcote, germà de la dona d'Amancio Ortega, Flora Pérez Marcote.
El cunyat del fundador porta liderant l'expansió de Zara des de l'any 2011, després d'haver portat les regnes de Bershka. Després de les turbulències pandèmiques i la sortida del mercat rus per la invasió d'Ucraïna, l'ensenya principal d'Inditex avança en un ambiciós pla d'expansió pels Estats Units, que és ja el segon mercat de l'empresa. País on compta amb unes 100 botigues, totes elles de Zara, i on té previst posar en marxa uns altres 30 projectes, tal com va reiterar recentment García Maceiras.
Pel costat contrari es troba Massimo Dutti, també liderada per una de les persones de confiança de la família. La marca enfocada a un públic més selecte, de classe mitjana i alta, està dirigida per un altre germà de Flora, Jorge Pérez Marcote. Com s'observa en les dades anteriorment comparades, és la més estancada del grup quant a creixement i la que encara no ha recuperat les vendes de 2019.
Impuls de les marques de moda jove
En els últims anys, Massimo Dutti ha dut a terme reajustaments en el marc de l'estratègia comercial de la multinacional. La firma va integrar als seus establiments la que fins aleshores era la marca més cara d'Inditex, Uterqüe, que la família Ortega va tancar el 2021. L'any següent, va llançar al mercat la seva nova línia Studio per aprofitar aquesta integració de la marca prèmium de la companyia gallega. D'altra banda, en 2020 Massimo Dutti va tancar la seva línia de moda infantil per centrar-se únicament en les col·leccions de dona i home.
Més enllà de la cara i creu d'Inditex, es troben les firmes de moda jove que creixen de forma constant. Stradivarius i Pull&Bear van elevar les seves vendes a l'últim exercici un 13% i un 15%, respectivament, mentre que Bershka va créixer un 10%. Les tres firmes van superar els 2.000 milions d'euros en el conjunt de 2022 i en la meitat d'aquest any ja superen totes els 1.000 milions d'euros, amb avenços de l'11,4% en el cas de Pull&Bear, del 17,7% en el de Stradivarius i del 12,3% en el de Bershka.
Finalment, es troba Oysho, la marca de roba esportiva d'Inditex, que és la que menys ingressos genera al grup. El 2022 va generar unes vendes un 4% superiors a les de l'exercici anterior (623 milions), de la mateixa manera que Massimo Dutti. No obstant això, els seus ingressos es troben per sobre dels registrats en prepandèmia.