La companyia MAT Holding, dedicat a les solucions per a l'agricultura sostenible i l'ús eficient de l'aigua, ha esquivat la conjuntura econòmica internacional amb una facturació de 364 milions d'euros el 2022, la qual cosa suposa un augment del 9% anual, una mica menys que en els dos anys precedents en què el creixement va superar els dos dígits. El 65% de les vendes provenen del comerç internacional.
La firma, pertanyent a la família Matosas, sí que ha vist enfortir el seu negoci d'aigües, que ha crescut un 11% fins als 220 milions d'euros. Aquesta divisió, amb seu central a Israel, inclou l'empresa Aquestia, centrada en la conducció i el control d'aigua i altres líquids; Regaber, empresa de reg professional; Hidroglobal, marca de projectes hidràulics; i STF, marca de filtració. Aquesta àrea se centra a la conducció d'aigua i altres líquids, el tractament i la filtració d'aigua, i l'automatització i el control de la seva gestió.
La gestió professional de l'empresa, en mans de Pau Relat, també president de Fira de Barcelona, ha estat "difícil per la conjuntura econòmica general", els negocis de MAT Holding són "fonamentals, perquè van lligats a alguns dels reptes més importants, com són l'escassetat de recursos agrícoles i hídrics a causa dels canvis demogràfics i climàtics", apunta Pau Relat. En global, la plantilla de MAT Holding ascendeix unes 1.000 persones.
En tractament d'aigües, en el pla internacional, destaca l'augment de les vendes a l'Índia, mercat estratègic en el qual el Grup està palanquejant l'expansió del negoci d'aigües, i que ha aconseguit un 62% més a causa de la millora de les infraestructures locals de canalització d'aigua impulsada pel govern del país. Les vendes han crescut també a Mèxic, país que ha experimentat un avenç del 58%, gràcies a un important projecte de conducció de líquids per a una destacada multinacional de l'energia.
D'altra banda, la facturació de MAT Holding també ha crescut un 6% fins als 144 milions d'euros en la divisió de sanitat vegetal. L'activitat està centrada en l'empresa IQV, amb centres de producció en Mollet del Vallés (Barcelona) i a Cheste (València); i la marca de reg per degoteig Regaber, que l'últim any ha registrat un creixement del 16%. La companyia ha destacat el bon comportament del negoci durant l'any passat, malgrat l'augment de les matèries primeres i a l'impacte de la climatologia extrema i la sequera en territoris com els Estats Units i l'arc mediterrani.
Potenciar l'agricultura
El 2022, el grup ha creat dos nous negocis que complementen la seva oferta agrícola, amb l'objectiu de posar l'agricultura moderna i digital a l'abast de tots els actors del sector, inclosos els petits i mitjans agricultors, així com millorar la rendibilitat i sostenibilitat dels cultius i les finques, a la vegada que ajuda a revitalitzar les zones rurals i garanteix el futur de la professió. D'una banda, ha iniciat l'activitat de modernització de finques agrícoles, "negoci que ens converteix a l'únic transformador de la Península que assumeix el risc de la modernització i torna les finques als seus propietaris/as a ple rendiment, alhora que compartim amb ells/as el nostre coneixement agronòmic," detalla Pau Relat. També en l'àmbit agrícola, destaca la creació de VEGGA, la nova app digital per a la gestió integral de cultius i finques amb què el grup posa l'agricultura de precisió a l'abast de tots els actors agrícoles.