El president del comitè intercentres de Seat, Matías Carnero, ha llançat una advertència a les administracions espanyoles: "No pot ser que Espanya estigui en un 5% d'electrificació" del parc automobilístic espanyol. Carnero atribueix aquesta situació a la manca d'una xarxa d'infraestructures, la necessitat d'un pla d'ajuts directes i de bonificacions a la compra del cotxe elèctric, segons ha manifestat en una entrevista concedida a Europa Press.

En aquest sentit, Carnero ha assegurat que el "Govern té molt a dir" anta la també mancada de comprensió dels ciutadans respecte al procés d'electrificació del parc automobilístic. Ha assegurat que, textualment, fa falta molta informació i molta comunicació a la societat. "El ciutadà corrent no està veient clar el que és l'electrificació" dels automòbils, ha reiterat.

Per això, ha plantejat que, si la situació es prolonga, la Unió Europea haurà "de flexibilitzar" els objectius de descarbonització del trànsit que té fixats per a 2030. "Les fàbriques ens hem posat a un nivell de producció i d'inversió adaptant-nos a la nova realitat, però ens falta la realitat real, que és les inversions, les infraestructures, els punts de càrrega i els ajuts directes de les administracions per al cotxe elèctric", ha dit. Carnero ha afegit que el preu dels vehicles elèctrics com una de les barreres perquè augmenti la seva presència al mercat.

La pressió dels aranzels

En la mateixa entrevista, Carnero s'ha mostrat preocupat per l'"impacte important" que poden tenir els nous aranzels anunciats per la Unió Europea als vehicles xinesos, i que pot afectar el Cupra Tavascan, fabricat al país asiàtic.

El president del comitè intercentres de Seat i, al seu torn, president del sindicat UGT de Catalunya, ha explicat que estan treballant amb el Govern i la Unió Europea per reduir els aranzels sobre aquest model, del qual ha posat en relleu la seva tecnologia, capital i coneixement europeus, i que fins i tot els proveïdors són europeus.

En qualsevol cas, ha lamentat que si els nous aranzels provoquen una reducció de les vendes, tindria com a conseqüència directa una obligatòria disminució de la producció de cotxes de combustió en la planta de Martorell (Barcelona), per la menor capacitat de compensació d'emissions.

El representant dels treballadors ha recordat que la decisió de construir el Tavascan a la Xina va ser, a més d'una "qüestió de costos", per entrar al mercat xinès amb la marca Cupra.

Volkswagen no fabricarà als EUA.

Així mateix, Carnero ha negat la possibilitat que Seat o el Grup Volkswagen puguin traslladar la producció als Estats Units per evitar els aranzels, tal com ha plantejat el president nord-americà, Donald Trump. "Una empresa no es pot traslladar o no es pot muntar en 24 hores, ni en un mes, són anys", ha dit, i ha retret, textualment, el populisme i barbaritat de Trump.

El líder sindical ha lamentat que aquesta política provoca un replantejament de les previsions d'entrada al mercat nord-americà per a Cupra, que en un primer moment era de fer-ho a finals d'aquesta dècada.

"Pot retardar l'arribada, pot retardar la decisió, poden decidir no fer-ho i s'allargui més en el temps, però tot apunta que les polítiques de Trump als Estats Units no ens donen cap esperança que vagi a millor, sinó que vagi a pitjor", ha afegit.