El president i conseller delegat de Aena, Maurici Lucena, preveu que la Setmana Santa de 2023 deixi molt bones xifres turístiques. Sobretot en aeroports com els de les Canàries i les Balears, on ja s'estan registrant xifres d'activitat que polvoritzen els rècord de 2019. La qual cosa, és "una extraordinària notícia" perquè vol dir que l'activitat econòmica mantindrà nivells alts també aquest any.
L'executiu de l'IBEX creu que és difícil fer previsions, si es té en compte que fa un any encara estava òmicron i a més va arribar "la infausta invasió d'Ucraïna" per part de Rússia, la qual cosa va fer que ningú no pogués preveure "la força i la velocitat amb què va tornar el trànsit aeri a Espanya", segons comentava en la seva intervenció en 'Wake Up Spain'.
De fet, Aena va acabar l'exercici -que va ser de menys a més- a velocitat de creuer, recuperant un 88,5% del tràfic del 2019, un any que ja va ser rècord per als aeroports i el turisme en general. "2023 de moment apunta molt bé i tenim una programació de vols que supera la de 2019". Encara que el dubte sempre està, indicava Lucena, quan tardarà a arribar l'efecte de la caiguda de l'estalvi que es va assolir amb els confinaments.
"De moment això no està afectat, per la qual cosa en principi podria ser de rècord." Segons el parer del CEO, "cal estar satisfets com de bé que està aguantant l'economia espanyola en un context extraordinàriament complex". El sector aeri encara amb optimisme la temporada d'estiu, que comença aquest diumenge 26 de març i es prolongarà fins al 28 d'octubre de 2023. Les aerolínies han programat un 4,4% més de seients que el 2019, un any que ja va ser rècord per al turisme, en concret oferiran 221,8 milions de places. Però també han elevat en un 1,2% el nombre de vols, fins a fregar els 1,3 milions d'operacions comercials, segons les dades facilitades per Aena.
Preguntat per si es tornaran a veure durant l'estiu, cancel·lacions de vols pels retards en el control de passaports com el 2022, el president de Aena explicava que "en algun moment cada any sempre es produeix algun tipus d'esdeveniment mediàtic relacionat amb els controls de passaport", però a la companyia no li constava "una sola reclamació" per aquesta raó el 2023.
Maurici Lucena també s'ha pronunciat sobre els plans de sostenibilitat i en concret, sobre el pla fotovoltaic d'Aena. "Som pioners en la voluntat de descarbonitzar l'activitat dels aeroports i el 2026 tindrem un consum zero neutre, utilitzarem compensacions i no emetrem gasos amb efecte d'hivernacle. El que farà que l'any 40 o fins i tot abans siguem next zero".
I per articular aquesta descarbonització, que farà possible que en els propers anys el 100% del consum dels aeroports de Aena sigui d'una font renovable, el sol, "va ser fonamental el treball conjunt amb Chris Hohn". El propietari del fons The Children Investment Fund (TCI) ha sortit a la palestra en els últims dies per obligar Cellnex, on és màxim accionista, a fer canvis en el seu consell d'administració, incloent la presidència.
Lucena recordava que TCI també és el propietari privat més important d'AENA (ja que la gestora aeroportuària és semipública) i destacava que la seva col·laboració va ser "molt beneficiosa" perquè entre tots van aconseguir que la companyia fos "la primera al món entre les cotitzades, en sotmetre a vot per separat en la junta d'accionistes l'evolució del pla de lluita contra el canvi climàtic".