El conseller delegat del Banc Mediolanum, la filial espanyola del Grup italià Mediolanum, Luca Bosisio, preveu aprofitar l'opa del BBVA sobre el Banc Sabadell per captar clients, però està convençut que no els fa falta per continuar creixent a tota velocitat a Espanya, com han fet aquest any.
En aquestes operacions hi sol haver clients que o bé es queden despenjats en tancar la seva oficina de referència com a conseqüència de la fusió o bé prefereixen fugir del "soroll" que es genera i opten per emportar-se el seu patrimoni a un altre banc, moment en què la competència, ja sigui digital o especialitzada, aprofita per intentar pescar-los.
En una entrevista amb EFE, Bosisio ha admès que existeix aquesta possibilitat, i ha afirmat que si amb aquesta opa es tanquen oficines, els clients de BBVA i Sabadell que necessitin assessorament tindran l'opció d'acudir a una entitat especialitzada, precisament com la que ell dirigeix. "Està clar que ens interessa", ha dit, encara que ha assegurat que el negoci a Espanya creixerà independentment dels moviments que hi pugui haver al sector.
Tanmateix, no ha volgut necessitar objectius de captació patrimonial per a 2024 i 2025 i s'ha limitat a assenyalar que "més enllà dels números", l'important és "el concepte" i l'activitat dels "family bankers" de Mediolanum, que són els assessors especialitzats a acompanyar el client al llarg de tota la seva vida financera.
Un creixement patrimonial del 140% a Espanya
En el que va de 2024, l'entitat ha aconseguit créixer gairebé un 140% a Espanya i ha assolit els 930 milions d'euros en patrimoni gestionat, més que en tot 2022 i 2023 junts, ha dit Bosisio, que ha avançat que si tot va com planegen "serà el millor any del banc a Espanya". Un any rècord.
Preguntat per si l'entitat està fitxant banquers i assessors de la competència, ha explicat que Mediolanum prefereix entrenar-los des del principi i ajudar-los a incorporar "els valors i l'ànima de l'entitat". El treball del "family banker" atreu els joves perquè és una activitat "molt interessant", però també es produeixen rotacions, a causa de les seves especials característiques.
En primer lloc, Mediolanum exigeix a aquests professionals un alt grau de coneixements i formació, que dona resultat, jutjant per les xifres que ha compartit Bosisio, que reflecteixen que el patrimoni gestionat per aquests assessors està creixent de mitjana un 35 % en el que portem de 2024 davant l'any anterior. Aquests treballadors són autònoms, és a dir, no tenen una nòmina del banc sinó que van a comissió i això, diu Bosisio, "és com tenir una empresa pròpia que cal cuidar 24-7" i també cal tenir un perfil comercial, que els agradi relacionar-se amb clients.
Tanmateix, cal tenir en compte que es treballa molt a deshores, de vegades després de l'horari laboral dels clients, que és quan són lliures i requereixen atenció. De moment, la filial espanyola tancarà l'exercici amb aproximadament els mateixos "family bankers" de l'any passat, uns 1.600 assessors. Segons ha explicat, els plans de Mediolanum tampoc no inclouen fer compres per créixer, com fan alguns dels seus competidors.
Un altre tema són els acords amb altres entitats, com el que mantenen a Espanya amb Correus, que permet als clients de Mediolanum retirar i dipositar diners, entre altres operacions, un model que es podria replicar amb altres empreses, entre les quals va citar estancs -com en Itàlia- o cadenes de supermercats.
"Estem mirant tot el que podem oferir als nostres clients", ha dit Bosisio, sense concretar més. L'entitat va tancar la primera meitat de l'any amb 247.987 clients, dels quals uns 3.000 tenien un patrimoni de més de mig milió d'euros, i uns 11.848 milions d'euros en recursos, una solvència del 18,77 % i una morositat del 0,49%.