Meliá perd mig milió d'euros en el primer trimestre. L'hotelera redueix redueix els números vermells respecte al mateix període d'any anterior en gairebé el 100%, ja que entre gener i març de 2022 va donar unes pèrdues de 59,3 milions impactada encara per la pandèmia en concret per la variant ómicron. Tanmateix, l'empresa que dirigeix Gabriel Escarrer va iniciar la recuperació del negoci -després de dos anys de covid- en el segon trimestre del 2022 i de fet, va tancar l'exercici passat amb benefici. En concret, va guanyar 110,7 milions d'euros en el conjunt de l'any apropant-se al resultat prepandèmia.

Entre gener i març d'aquest any, Meliá ha millorat els seus ingressos gairebé un 46% respecte a l'any passat i s'apropen als 400 milions, creixent també respecte al 2019 en un 0,8%. El principal indicador de negoci, el RevPAR (Ingrés Mitjà per Habitació Disponible) es va situar a tancament de març en els 64,8 euros, un 43% per sobre del mateix període de l'any anterior. La bona evolució de la tarifa mitjana i un índex d'ocupació en ascens mes rere mes, fan que l'hotelera prevegi assolir al maig els nivells de 2019.

Quant a la capacitat, Meliá indica que va mantenir un 12,9% més d'habitacions disponibles als hotels en propietat, lloguer i gestió que en el mateix període de l'any anterior, i aquesta també va ser un 6% superior comparat amb 2019. Amb tot, l'ebitda del grup va assolir els 78 milions d'euros, millorant en un 243,4% el del mateix període de 2022). I la liquiditat, (incloent la tresoreria, així com les línies de crèdit no disposades) ascendeix a 360,5 milions.

El que sí que ha incrementat la companyia és el deute net, que al tancament del març arribava als 2.736,5 milions, fet que suposa un increment de més de 60 milions durant el trimestre, que Melià explica "per l'estacionalitat del negoci".

Escarrer destaca en una nota que els resultats del primer trimestre de l'any confirmen la recuperació del turisme a nivell mundial, no només vacacional i de lleure urbà, sinó també de grups i de negocis (segment MICE). "El comportament de la demanda manté l'efecte de revenja o d'ampolla de champan que es va iniciar després de la retirada de les restriccions provocades per la pandèmia, si bé sembla consolidar-se un comportament més estructural de la demanda."

Aquesta reacció es comença a constatar també als països que van retirar més tard les restriccions sanitàries, com la Xina, el Japó o Austràlia, on l'enlairament de la demanda cap a l'exterior s'aprecia amb força a partir del segon trimestre de 2023, sobretot a les destins del sud-est asiàtic, revela el conseller delegat de l'hotelera.

"Amb vista al futur immediat, i sempre sense oblidar-nos de la prudència, estimem una temporada estival positiva tant en l'evolució que mantindran els preus, com en els nivells d'ocupació, que podrien finalment superar els registrats el 2019, entreveient a més un encara ampli marge de millora, tant en preus com en volum, que ens reafirma en una visió prudentment optimista per a l'exercici".

Meliá espera mantenir durant el segon trimestre la tendència iniciada ja fa un any. Indiquen que la demanda durant la Setmana Santa (aquest any ha estat a l'abril) ha estat molt positiu, i l'evolució de les reserves en llibres respecte a les mateixes dates de 2019 ja estan un 36% per sobre, el que alimenta "el prudent optimisme" que l'hotelera manté en les diverses destinacions i mercats en els quals opera, malgrat els reptes existents.

Així, el segon trimestre Melià espera recuperar nivells d'ocupació similars als de la precovid, com ha estat el cas el mes d'abril. I en aquest escenari, la companyia manté la previsió d'obrir al voltant de 30 hotels el 2023, i ha anunciat fins ara la firma de quatre nous hotels a Cuba, així com nous projectes a la Xina, Montenegro, Milà, Albània, i Espanya .