Meliá deixa enrere els números vermells. El grup hoteler que dirigeix Gabriel Escarrer torna a les xifres prepandèmia en obtenir el 2022 un benefici consolidat de 120 milions d'euros que gairebé triplica el de l'any passat i queda sol un 1,3% per sota de 2019, exercici en el qual la companyia va guanyar 121,7 milions.
La cadena ressalta que aquests resultats venen marcats per la pujada de tarifes, la bona evolució del turisme després de dos anys marcats pel Covid i la recuperació turística a nivell internacional, que després d'un primer trimestre llastat per la variant Ómicron, va portar al grup a sortir de pèrdues la resta de l'any, aconseguint fins i tot superar en el segon semestre les xifres registrades el 2019.
Amb tot, els ingressos de Meliá van ascendir a 1.692 milions d'euros l'any passat, un 87,5% més que l'any anterior i un 6,1% menys que el que va facturar la cadena el 2019. Mentre que el resultat brut d'explotació (Ebitda) del grup va assolir els 430,8 milions, un 240% que el 2021.
Meliá va aconseguir un increment del Revpar (ingressos per habitació disponible) del 5,4% respecte a 2019 després de la millora de la tarifa mitjana, que va pujar un 21% malgrat que l'ocupació mitjana encara va estar un 13% per sota de la d'aquell any, destaquen. Respecte a 2021, el Revpar del grup va millorar un 88% amb millores del 26% en la tarifa mitjana i del 20% en ocupació.
Quant al deute, la companyia destaca que ha aconseguit reduir-la en 190,2 milions d'euros l'any passat i que ha generat una caixa operativa de 76 milions d'euros, la qual cosa fa que la seva liquiditat ascendeixi aproximadament a 380 milions amb dades a tancament del 2022. Però Meliá s'ha marcat com a objectiu seguir reduït el palanquejament financer, i per això seguirà la via de la venent actius.
I en aquest context, al desembre va publicar una nova valoració dels seus actius, realitzada per CBRE, que mostra un increment del 5,8% del valor dels que té en propietat i en 'joint ventures', fins als 4.641 milions d'euros. Això suposa un increment del valor mitjà per habitació del 21,2%.
Escarrer ressalta en una nota que els resultats "confirmen" la recuperació del negoci, amb una demanda turística resilient davant la inflació o al temor a un canvi del cicle econòmic, que Meliá "va saber aprofitar" mitjançant una estratègia de digitalització que li va permetre optimitzar ingressos i millorar l'eficiència operativa. En aquest sentit, destaca que el 2022 la companyia va continuar millorant els seus canals directes amb un nou web Melia.com i l'evolució de MeliaApp, que ja concentren el 43,3% de les seves vendes, una xifra que ascendeix al 47% si inclouen el Contact Center.
La cadena hotelera mallorquina també destaca que l'any passat va firmar 33 nous hotels amb més de 8.200 noves habitacions, i va obrir uns altres 33 hotels, incorporant 7.610 habitacions. Amb això supera ja les 100.000 habitacions, entre hotels operatius i d'obertura prevista en els propers 2 anys, ja que aquest 2023 té prevista l'obertura de 30 hotels.
En concret, Meliá espera obrir un mínim de 30 hotels a 14 països d'Europa, Àsia, Amèrica, l'Àfrica i l'Orient Mitjà. El 92% d'aquests hotels s'inclouen a les regions prioritàries d'expansió de la companyia, com els tres que obrirà al Sud-Est Asiàtic, els quatre nous establiments de l'Àfrica i l'Orient Mitjà, els vuit previstos al Carib i els que s'obriran a la conca mediterrània i la regió Europa, Orient Mitjà i Àfrica (EMEA).
Meliá registra un 25% més de reserves que el 2019
La companyia té un "optimisme prudent" de cara a aquest any 2023 perquè ja compta amb un 25% més de reserves que en les mateixes dates de 2019, no només per al primer trimestre, també per a Setmana Santa i estiu, "en apreciar-se un incipient retorn de les reserves anticipades i a mitjà termini, davant les d'últim minut, que continuen sent majoritàries".
Quant al preu, Meliá assenyala que estarà en línia amb el dels últims sis mesos, però no veu la mateixa evolució en l'"ocupació", que va tancar l'exercici 2022 fins i tot un 12,9% per sota de la registrada el 2019.
"Les perspectives de cara a Setmana Santa i al tercer trimestre de l'any són molt positives" i estan impulsades, expliquen, per la recuperació dels viatges internacionals d'alguns dels seus mercats emissors més importants com els Estats Units, Canadà, Europa Central i del Nord, "que està impactant molt favorablement en l'evolució dels hotels del grup" a Mèxic, la República Dominicana, Cuba, les Illes Canàries i Cap Verd.
Destaquen també una evolució "millor de l'esperat" en el segment viatges corporatius i de congressos i convencions (MICE, per les seves sigles en anglès), havent registrat "rècord de vendes" associades a grans esdeveniments a Madrid com FITUR o Barcelona amb el Mobile World Congress, i mantenint un gran interès i un volum creixent de reserves per a esdeveniments a Espanya (especialment en destinacions vacacionals i, sobretot, el passeig Marítimo de Palma) i al Carib.