Mercadona continua creixent en el negoci en línia i ja aconsegueix fer-lo rendible. La cadena de supermercats va batre rècord de guanys i vendes el 2023, superant els 1.000 milions d'euros de benefici i els 35.500 milions de facturació. Unes xifres a les quals també han contribuït les comandes fetes per Internet que, si bé representen una xifra reduïda sobre el total, han augmentat respecte a l'any anterior.
El president de l'ensenya valenciana, Juan Roig, va explicar, durant la presentació de resultats, que han aconseguit que el negoci en línia ja sigui rendible. "On abans perdíem 15 euros per lliurament, ara en guanyem 5", va assenyalar l'empresari. No obstant això, la facturació només representa el 2% de la xifra total del grup i va avisar que, si bé l'evolució és bona, "no sabem com evolucionarà en el futur".
D'aquesta manera, segons recull la memòria anual de Mercadona, les vendes de les comandes que preparen als seus famosos ruscos van assolir els 650 milions d'euros el 2023. S'observa, així, el creixement des dels 540 milions facturats l'exercici anterior. Per a això, els magatzems que destina exclusivament a la venda en línia van preparar més de quatre milions de comandes a través d'aquesta via durant l'any passat, la qual cosa suposa un augment de gairebé el 20% (19%) respecte al 2022, segons recull el document.
Mercadona reforça la plantilla i la inversió en el canal en línia
Aconseguir la rendibilitat en aquesta part del negoci és una fita assolida després de set anys de la seva posada en marxa. Queda lluny ja la famosa frase de "la nostra pàgina web és una merda" que va etzibar el president de la companyia. Ara, l'ensenya ha aconseguit rendibilitzar aquest canal després d'una estratègia transformadora, però lenta, en què ha estat implicada Juana Roig, la filla del propietari de Mercadona, que és des del 2017 la CEO del negoci online de la distribuïdora.
En total, el canal en línia de Mercadona disposa d'un equip compost per més de 2.400 persones, després d'haver incorporat durant l'últim exercici un total de 400 nous treballadors. Més enllà de reforçar la plantilla, la distribuïdora també ha dut a terme inversions destacables en innovació. Tal com es desprèn de la memòria anual, va invertir 60 milions d'euros en la transformació digital del grup, incloent-hi el segment online.
Actualment, la companyia posseeix sis ruscos, ubicats a València, Barcelona, Madrid, Alacant i Sevilla. L'any passat, la distribuïdora líder en quota de mercat a Espanya va reforçar el seu servei en línia amb la posada en marxa del sisè rusc a la localitat madrilenya de Boadilla del Monte, amb una inversió de 13 milions d'euros. Un reforç a Madrid que, juntament amb Barcelona, són les zones on té els magatzems més grans.
Repartiment des de les botigues físiques
En aquest sentit, per donar servei a la zona oest de la Comunitat de Madrid (Boadilla del Monte, Alcorcón, Villaviciosa de Odón, Leganés, Parla i Tres Cantos), Mercadona té 180 gerents que treballen només en aquest servei. D'altra banda, i per donar cobertura a àrees amb una menor densitat de comandes, l'ensenya valenciana també ha continuat treballant en el seu model de preparació i repartiment des de les botigues físiques.
D'aquesta manera, a tancament del 2023, la companyia mantenia aquests serveis operatius a 59 botigues a tot Espanya, com per exemple, a Euskadi i Saragossa, davant les 18 del 2022. "Gràcies a l'esforç realitzat, es permet reduir el temps de preparació de les comandes, s'optimitzen els recursos físics i es minimitzen els sobreesforços del conjunt de la plantilla, mitjançant l'aprofitament de l'experiència, la tecnologia i part dels processos desenvolupats als ruscos", destaca l'empresa.
D'altra banda, ha ampliat l'assortiment disponible a través d'aquest canal amb, per exemple, la introducció d'alguns productes de la categoria 'Llest per menjar', com la truita o l'amanida russa, "que estan tenint una acollida favorable", destaca la distribuïdora. Igualment, en l'àmbit del transport de les comandes fetes per Internet, Mercadona disposa d'una xarxa de 720 furgonetes ECO per reduir el volum d'emissions contaminants derivades d'aquesta part del procés.