Bones notícies per a les grans cadenes de supermercats. Mercadona, Carrefour i Lidl continuen guanyant quota de mercat en un any en què la facturació del sector del gran consum ha crescut fins i tot un 9,1% el 2022, assolint la xifra rècord de 105.000 milions d'euros, segons les dades publicades aquest mateix matí per la consultora NielsenIQ. El passat exercici vi marcat per l'alça dels preus de fins i tot un 9,9%, el que ha contribuït que la facturació de les grans cadenes de supermercat emergeixi fins al 9,1% respecte a l'anterior període.
L'empresa presidida per Juan Roig s'ubica com la líder de les grans cadenes de supermercats, acaparant el 27,44% de quota de mercat el 2022. Després de la firma valenciana, Carrefour és la segona que més quota de mercat va incloure durant l'acabat de finalitzar exercici, amb un 7,6%. Lidl és l'empresa que tanca el podi. En el seu cas, la cadena alemanya ha augmentat la seva quota un 0,2% respecte al curs passat, el que ha valgut perquè la seva presència al mercat creixi fins al 6,1%. L'evolució de Lidl en els últims anys ha estat espectacular. I és que, des de 2019, l'empresa ha augmentat la seva posició al mercat espanyol un 4,6%, segons les dades ofertes per NielsenIQ.
Per darrere d'aquestes tres companyies es troba DIA, que segueix immersa en un procés de reestructuració i que, durant la jornada d'avui, ha presentat un avanç de les seves vendes durant 2022, les quals han crescut més d'un 9%. La cadena de supermercats espanyola ha perdut un 0,2% de quota de mercat, cedint fins al 5,3% del total. Malgrat la rebaixa, DIA segueix per sobre d'Eroski, que ocupa el cinquè lloc, amb una quota de mercat del 4,4% durant l'últim exercici.
El preu dels aliments continua desbocat
El creixement de la facturació d'aquestes firmes respon a l'alça dels preus dels productes. El 2022 va ser un exercici marcat per la contínua escalada dels costos dels aliments, una cosa que ha afavorit que la facturació de les grans cadenes de supermercats creixi. Malgrat això, precisament per frenar l'impacte de la inflació a la cistella de la compra dels espanyols, el Govern d'Espanya ha aprovat un reial decret en el qual suprimeix temporalment l'IVA als aliments bàsics.
Es pot destacar que, segons les últimes dades ofertes per l'INE, els preus dels aliments han crescut en prop d'un 16%. Malgrat que l'IPC d'Espanya és el més baix de l'eurozona, els preus dels aliments segueixen assentats en cotes elevades, la quins, segons els experts, aniran cedint a poc a poc. Es pot recordar que l'efecte de les pujades de tipus, les quals han estat una tònica general durant 2022 i apunta a ser una mesura regular en els primers compassos del 2023, tarden a arribar.
Els preus dels ous i la fruita, els productes frescos que més creixen
Segons l'informe de NielsenIQ, en el cas dels envasaments, el volum amb prou feines s'ha ressentit respecte a l'anterior exercici, pesi a l'alça dels preus del 10%. Per la seva part, els aliments frescos marquen una caiguda del volum del 2,5% respecte a 2021, i mostren una alça de preus del 10,3%. Això ha motivat el transvasament de productes frescos a congelats o envasaments, segons ha assenyalat Ignacio Biedma, expert de NielsenIQ.
Quant a l'alimentació envasada, aquesta ha liderat l'increment dels preus durant 2022, amb una alça superior al 14%. A l'informe de la consultora es detalla que el creixement d'aquest negoci ha estat d'un 12,5% malgrat la contracció del volum de fins a un 1,7%.
Per la seva part, el valor de les begudes ha pujat un 4,5% en un negoci que ha facturat un 6,5% més pesi a la lleugera retrotracció del volum. En línia amb el creixement, els refrigerats també han elevat els seus preus un 7,4% i, si escau, han vist com el volum ascendia un 1,5%.
Incidint més en l'escalada dels preus dels productes frescos, els ous són el que acumulen un superior a la resta d'aliments, mostrant un creixement del seu preu del 26,6% el 2022. Li segueix la fruita, el preu del qual ha pujat a prop d'un 16%, i la verdura, que s'ha revalorat prop d'un 10%.
Espanya té un "mercat molt competitiu"
Tot això ha fet que les grans cadenes de supermercats augmentin la seva facturació. El sector s'ha diversificat més que mai durant 2022. Així, Ignacio Biedma, expert de la consultora, ha assenyalat l'"enorme capil·laritat" i "el mercat molt competitiu" que té el país. A l'informe, també es detalla que el nombre d'establiments operatius al país ibèric ascendeix fins als 23.000, després que durant l'exercici acabat de finalitzar s'obrissin 272 botigues.
En línia amb el creixement del sector, NielsenIQ assenyala al seu informe que hi ha 102 nous locals de més de 800 metres quadrats sense arribar a la mida considerada hipermercat. Per la seva part, els establiments de mida mitjana, entre 300 i 800 metres quadrats, han sumat cinc obertures durant 2022.