Mercadona no només es manté en primera posició de la distribució a l'Estat sinó que, l'any passat, va augmentar la seva quota de mercat en un 0,5% fins a situar-se en el 26,6%. Només els supermercats territorials que formen part de Grup IFA –amb ensenyes com Bon Preu, Condis, Sorli o Ahorra Más– van aguantar el seu ritme, també amb un creixement 0,5%, fins a assolir una quota conjunta del 10%, segons les dades de l'informe 'Balanç de la Distribució 2024' que la consultora Kantar ha presentat aquest dijous.

Rànquing de supermercats per quota de mercat
 Cadenes  Quota  Variació
 Mercadona  26,6%  0,5%
 Carrefour  9,8%  0%
 Lidl  6,5%  0,2%
 Eroski  4,3%  -0,1%
 Dia  3,6%  -0,2%
 Consum  3,4%  0,1%
 Alcampo  3%  -0,1%
 Aldi  1,7%  0,1%
 Gupo IFA*  10,5%  0,5%

* El Grup IFA agrupa 32 ensenyes regionals.

La cadena de Juan Roig ha crescut per sobre dels seus perseguidors, amb els quals ha ampliat les diferències: així, Carrefour s'ha quedat en el 9,8% que ja tenia mentre que Lidl, en tercera posició, ha crescut dues dècimes, fins al 6,5%.

Eroski es manté en quarta posició, però perd una dècima, fins a col·locar-se en un 4,3% pel retrocés que ha patit al nord d'Espanya, on tradicionalment han registrat més vendes precisament per l'empenta de Mercadona en aquestes comunitats.

L'informe revela quines són les motivacions a l'hora de triar una determinada ensenya per fer la compra. Des de 2019, guanyaven importància conceptes com 'la possibilitat de realitzar tota la compra' i les 'ofertes i promocions', així com 'la qualitat de la marca pròpia', encara que en menor mesura, mentre que actualment és 'la proximitat' i la 'relació qualitat/preu' els principals motius d'elecció.

Mercat estable

Sobre les previsions per a 2025, el retail busines director de Kantar Worldpanel, Bernardo Rodilla, ha avançat que Mercadona comença l'any amb una "bona tendència", mantenint el creixement, mentre que Dia confirma la seva recuperació i Lidl també és en positiu. "Aquest any ens trobarem amb un mercat que serà estable, on no hi haurà grans canvis i si n'hi ha seran positius, perquè queda volum encara per recuperar."

Rodilla ha precisat que el preu, que va ser en el centre de totes les estratègies de la distribució en l'últims anys per l'impacte de la inflació, "ha perdut una mica de focus". "Continua sent important i ho seguirà sent, però una mica menys i veiem que el consumidor relaxa el seu comportament de compra", segons ha explicat.

En aquest context, la marca del distribuïdor ha alentit el creixement i augmenta a un ritme "molt més normalitzat", ja que només ha pujat 1,1 punts percentuals, fins a arribar al 44,1% i augmenta sobretot a les ensenyes d'assortiment curt, que busquen potenciar les seves marques.