La cadena de supermercats Mercadona manté la seva progressió a l'alça entre les principals cadenes del gran consum a Espanya. Des de l'inici d'aquest any 2024, els establiments de l'empresari Juan Roig han assolit el 26,8% de quota en el negoci de la distribució, a Espanya, després de sumar un 0,9% en els primers vuit mesos de l'any. Aquesta millora situa la cadena per davant dels seus principals competidors, deixant a la cadena francesa Carrefour figurant en segona posició, amb un 10,1% i un augment del 0,4% de quota, mentre que Lidl i Aldi pugen un 0,1%; perden quota Eroski (-0,2%) i DIA (0,5%), i Alcampo es manté igual, amb un 3,1% de quota, segons les dades de l'últim informe de la consultora Kantar, sobre la distribució alimentària.

La consultora ha apuntat que aquestes dades s'han produït en un context en el qual, en termes generals, el gran consum ha crescut un 1,9% en volum i ha baixat un 0,7% en demanda, entre gener i agost de 2024. L'alimentació dins de la llar només ha despuntat un 1,7%, perquè una inflació més moderada es tradueix que les cadenes competeixen més entre si.

Durant la presentació aquest dimarts de l'esmentat estudi, el director de consumidor de gran consum de Kantar, Bernardo Rodilla, ha detallat que les dades sobre Mercadona referides als dos primers trimestres de 2024 es comparen amb un inici de 2023 "complicat", almenys fins a l'abril, quan va tenir un canvi de tendència que "va coincidir amb l'anunci de la baixada de preu de 500 referències". La segona meitat del 2023 va ser, segons la seva anàlisi, "formidable" per a l'empresa valenciana.

No obstant això, han apuntat que l'inici del segon semestre de 2024, no ha estat tan favorable per a Mercadona. La cadena ha vist com es reduïa un 0,3% la seva quota de mercat en els mesos de juliol i agost, respecte del mateix període de 2023. A preguntes dels mitjans de comunicació, Rodilla ha considerat que l'efecte de les comunicacions de baixada de preus "s'ha diluït" en els últims mesos, segons informa Efe.

El creixement d'Aldi

Respecte a la resta d'operadors del mercat espanyol, les anàlisis de Kantar exposen que Carrefour continua amb el seu creixement, però amb una evolució sostinguda als frescos, per la qual cosa segons la seva opinió el seu repte estaria en com tenir un millor desenvolupament en altres categories. En el cas del Lidl, que va començar pitjor aquest exercici, va recuperar quota a partir del segon trimestre, segons Rodilla, qui ha incidit que la firma no aconsegueix guanyar compradors.

Aldi, tanmateix, és la cadena que més ha elevat la seva massa de compradors des de 2019 -són ja dos milions- i estan augmentant la seva freqüència a les tendes, amb el pa i el punt calent com punts d'atracció, d'acord amb la seva anàlisi, que precisa que Eroski està "patint" la pressió de les cadenes regionals i les d'assortiment curt.

Segons la seva opinió, l'evolució de DIA continua marcada per la reestructuració del seu parc; quan al juny es va complir un any des del traspàs de les botigues a Alcampo, "apareixen els primers brots verds" i guanya quota en "aspectes estratègics" per a la cadena, com són les cistelles de rutina o els frescos peribles. Alcampo "no està aconseguint rendibilitzar aquestes compres", ha afirmat Rodilla.

La cadena regional guanyen terreny

En els vuit primers mesos d'aquest any, les cadenes de supermercats regionals han anat guanyant terreny als grans de la distribució. Les ensenyes més locals han afegit un 0,6% de quota i ja suposen el 17,7% del mercat del gran consum a Espanya. La xifres de Kantar determinen que cadenes com AhorraMas, Consum, BM, Gadis, Bonpreu o ElJamon, es consoliden "com una alternativa cada vegada més recurrent" i un "pas natural" entre el canal especialista i els supermercats o hipermercats, ha afegit Bernardo Rodilla. Així, en només un any, s'han quedat amb un 5% més dels consumidors que omplen la seva cistella de la compra, segons l'informe, i és una tendència que es dona en totes les comunitats autònomes, amb les Canàries i Andalusia al capdavant.