La cadena de supermercats Mercadona ha estabilitzat la seva xarxa d'establiments el 2024, entorn dels 1.674, després de practicar 42 obertures -10 d'elles a Portugal- i tancar unes altres 49 botigues a Espanya. Es tracta de supermercats "còmodes", segons el president de la cadena, Juan Roig, que ha posat l'èmfasi en què la xarxa està "pràcticament estabilitzada des de fa uns cinc anys.
La seva política d'expansió se centra, ara com ara, a Portugal, on preveu obrir uns altres 10 supermercats el 2025, sempre amb el model de l'anomenada tenda 8. Amb aquest model de supermercat, la cadena ja ha reformat el 85% del total d'establiments situats a Espanya, que es va iniciar el 2016, i ja ha arribat a 1.431 tendes. S'espera que el projecte culmini en els tres anys vinents.
Es tracta d'un espai de 1.500 metres quadrats de sala de vendes, amb pàrquing, que ofereixi tot l'assortiment de productes -més les referències locals, sigui per zones o territoris- i que incorpori tots els serveis i departaments de botiga -vegeu la venda de menjar cuinat, peixateria, forn. "Aquest és el nostre model i pel que continuarem apostant", ha declarat aquest dimarts el president de Mercadona, Juan Roig, durant la presentació dels resultats anuals de 2024.
Sempre el mateix model de botiga
Segons Roig, "qualsevol botiga de la resta d'ensenyes de la distribució, sigui del tipus que sigui -súper de proximitat, hipermercat-, ens fa competència", però les tendes Mercadona respondran sempre al nostre model". Un model d'èxit que el client identifica i "sap que quan veu un establiment Mercadona sempre trobarà el mateix assortiment". I al mateix preu, ha afegit, en explicar que els preus de Mercadona són els mateixos a totes les botigues d'Espanya -tret d'en les Canàries i Baleres- i passa el mateix a Portugal, on els preus s'ajusten al mercat portuguès, però també per un igual a tota la xarxa del país lusità.
Roig ha afegit que descarten, ara com ara, "entrar amb formats de tendes més reduïdes". Quin és un dels avantatges competitius de Mercadona?, s'ha preguntat en veu alta el seu president. Tenir una productivitat elevada en la gestió i operativa dels seus blocs logístics, s'ha respost. Roig ha argumentat que Mercadona "és una cadena de muntatge" i "com menys variabilitat tinguem, millor funciona", ha afegit en referir-se que no és el mateix fer l'aprovisionament de productes per a botigues d'una certa mida que haver de subministrar supermercats més petits.
Tot l'assortiment
El 2024, la cadena Mercadona n'ha aconseguit uns de lineals amb un ampli assortiment, però "més nets", amb menys productes, però tots els productes necessaris, ha destacat Roig. Es donen d'alta alguns productes nous i també es retiren aquells que "mantinguin la qualitat contundent". Fins al punt que, durant l'any passat, es va millorar la qualitat d'unes 500 referències, "i tenim encara molt recorregut en aquest sentit i estem en això", ha dit.
Amb la qualitat, l'assortiment eficient i la baixada dels preus i l'atenció al client, el 2024, s'ha aconseguit pujar 170 tiquets diaris per botiga a tota la cadena d'establiments Mercadona, i arribar a una quota de mercat a Espanya del 28,2%, amb una pujada del 0,7% sobre 2023.
El model de tenda que està estandarditzant Mercadona "és molt més rendible", segons Roig. Per això, s'han arribat a tancar 100 botigues que, malgrat que genera problemes amb els clients, però justament s'han tancat perquè "eren petites, perquè es necessitava espai per a la zona de 'llest per menjar' o ampliant les zones de fresc" i cal preparar els espais. A més, a vegades també es traslladen per guanyar espai per al pàrquing en una nova ubicació. "Això ens obliga a prendre moltes decisions".
Entre les últimes, destaca el projecte de remodelació de totes les peixateries que busca adaptar-se a les noves necessitats dels consumidors. L'objectiu és simplificar l'experiència de compra dels clients amb un enfocament més pràctic, amb un assortiment ampliat de peix en safates llest per emportar.