Mercadona va facturar 31.041 milions d'euros el 2022 i va guanyar 718 milions d'euros, un 5,58% més. En un any marcat per l'augment generalitzat en el preu dels aliments, la cadena de supermercats que presideix Juan Roig va assolir l'any passat la xifra d'ingressos més gran de la seva història en augmentar un 11% per l'efecte de la inflació, però el seu marge s'ha reduït en 140 milions d'euros (0,6 punts menys) aparella evitar traslladar als clients tot l'increment dels preus.
Segons ha explicat Juan Roig en la presentació dels resultats econòmics de Mercadona, la cadena ha actuat com a "dic de contenció" en suportar un increment en els costos dels seus proveïdors del 12% i haver traslladat als clients un 10%, una mesura que han tingut un cost de 600 milions per a l'empresa. "Mai no havia viscut aquestes pujades de preu, estem molt preocupats per la inflació", ha declarat Juan Roig.
A més dels 718 milions d'euros que ha guanyat l'empresa, dels que Juan Roig rep 88 com a dividend, Mercadona ha repartit 405 milions d'euros repartits entre el 98% dels treballadors per compliment d'objectius i ha pagat 390 milions en impostos, un 13% més que el 2021.
2,5 cèntims de benefici per euro venut
La cadena de supermercats destaca que el 2022 ha tingut una de les rendibilitats més baixes de la seva sèrie històrica en passar de 0,027 euros de benefici per euro venut el 2021 a 0,025 euros el 2022. Segons ha explicat Juan Roig, l'empresa ha treballat conjuntament amb els proveïdors amb els quals col·labora per adaptar-se al complex context derivat de l'increment dels preus de l'energia i de les matèries primeres, amb el consegüent impacte en el preu de cost dels productes en origen, d'un 39% en el camp i del 20% en la indústria alimentària.
Per minimitzar l'impacte d'aquesta inflació en els preus, Mercadona ha provat de reduir els costos i augmentar la productivitat tant dels seus processos com dels dels seus proveïdors. La productivitat ha augmentat un 7% davant 2021 gràcies a una eina pròpia que ha suposat una inversió de 5 milions d'euros i que permet conèixer exactament els costos en els quals incorre cada producte en cada un dels seus processos i la seva rendibilitat
La pujada mitjana dels preus de Mercadona, segons ha explicat Juan Roig, ha estat d'aproximadament el 10% el 2022 davant un 12% dels preus d'alimentació. "Hem pujat una burrada els preus, els clients tenen raó. Però cal fer sostenible tota la cadena de muntatge. Si no haguéssim pujat els preus, hauríem generat un desastre a tota la cadena de producció", ha destacat Juan Roig.
Mercadona ha aconseguit estalviar més de 375 milions d'euros en el seu conjunt, la qual cosa s'ha traduït en una reducció del marge brut sobre vendes en 0,6 punts.
A més, en 2022 Mercadona ha creat més de 3.000 nous llocs de treball, 1.000 d'ells a Portugal, el que li ha permès tancar l'any amb una plantilla de 99.000 persones, totes amb contracte fix. A més, ha apujat els salaris acord amb l'IPC un 5,7% a Espanya i un 9,6% a Portugal, la qual cosa explica en bona mesura l'increment dels costos de l'empresa en 500 milions l'any passat.
D'altra banda, ha invertit 923 milions d'euros el 2022, dels quals 140 milions d'euros s'han invertit en Portugal. Gràcies a això ha finalitzat 2022 amb 1.676 supermercats, 39 d'ells al país lusità, després d'haver inaugurat 63 supermercats, 10 d'ells a Portugal, i tancat 49 botigues que no s'ajustaven al seu nou model de botiga més eficient i sostenible (Botiga 8).
També ha obert dos nous Ruscos (magatzems destinats exclusivament a la preparació i repartiment de comandes per a la venda online); en l'impuls de la secció de Listo per Menjar/Rampell a Menjar, el que ha permès finalitzar l'exercici amb 972 botigues amb aquesta nova secció; la construcció, reforma i adaptació dels seus blocs logístics; l'entrada de la companyia a cinc nous districtes de Portugal durant 2022; la inauguració de la primera fase de les noves oficines en Albalat del Sorells (València), en les quals treballen ja més de 250 persones; i en la innovació i desenvolupament de noves eines informàtiques per continuar reforçant l'eficiència de la companyia.