La cadena de supermercats Mercadona va registrar el 2024 unes vendes de 38.800 milions d'euros a Espanya i Portugal, amb un creixement anual del 9%. "Per a Mercadona, l'any 2024, ha anat molt bé, ha estat espectacular", ha concretat el president i fundador de la cadena, Juan Roig. En aquest sentit, ha destacat la xifra de beneficis després d'impostos, que s'ha situat en 1.384 milions, amb una millora del 37% sobre els 1.000 milions obtinguts el 2023. Roig també ha valorat que un 80% dels guanys aconseguits, uns 1.100 milions, s'han reinvertit en la cadena de supermercats -660 a la xarxa de botigues- i 275 milions a dividends a repartir entre els nou accionistes de l'empresa.
La companyia ha generat 1.800 milions d'ingressos per les vendes de la cadena a Portugal, que amb 60 establiments "ha estat rendible per primera vegada des de la seva arribada al país lusità -fa cinc anys-, per valor de 7 milions d'euros. "És menys del que esperem, però estem satisfets", ha dit Roig. Uns beneficis que "esperem doblar el 2025", ha concretat aquest dimarts Juan Roig, en roda de premsa. A més, per a aquest any, està duent a terme una inversió de 220 milions per construir un bloc logístic a Almeirim (Santarém), amb prop de 120.000 m², que comptarà amb una nau de fred de 47.000 m², una de secs amb 50.000 m² i edificis de serveis generals i d'oficines.
A Portugal s'han obert 10 supermercats durant l'any passat i es preveu una xifra similar per a 2025, posant especial atenció a la seva expansió a la capital, Lisboa. Al país lusità sempre s'han obert els supermercats amb el nou model denominat 'tenda 8', que l'ensenya ve implantat des de 2016 i amb el qual ja ha remodelat el 85% del total de 1.674 botigues que posseeix entre Espanya.
Dels ingressos anuals, un 2% provenen de les vendes online; és a dir, 840 milions el 2024. "És un negoci rendible per a la cadena, sempre ho ha estat", ha concretat el seu president, encara que ha admès que "hauria de millorar la seva rendibilitat".
6.000 nous llocs de treball
El 2024, Mercadona ha creat 6.000 llocs de treball, fins a assolir una plantilla de 110.000 persones als dos països -a Portugal tenen 7.000 empleats-, amb un salari mitjà net de 2.100 euros mensuals (a partir de quatre anys d'antiguitat). La política de retribució laboral inclou el repartiment de 700 milions d'euros sobre els beneficis del grup.
Sobre l'evolució dels preus el 2024, per a Roig és important que "gràcies a la política que s'aplica a Mercadona" l'anomenat carro menú -que correspondria a la cistella de la compra mitjana dels consumidors- s'ha rebaixat un 2%, 6 euros menys, amb un cost total de 220 euros. "El preu dels productes ve molt influït pel cost de les matèries primeres i a Mercadona ens anem adaptant", ha concretat. També ha informat que ha sumat 170 tiquets diaris a tota la xarxa de tendes i que la cadena copa el 28,2% de la quota de mercat.
En la roda de premsa, Juan Roig ha insistit en "la qualitat de l'assortiment dels productes que omplen els lineals dels supermercats" i en el paper que juga la política de proveïdors que segueix el grup. "Fem que el seu esforç sigui rendible i aconseguim que tots els nostres proveïdors guanyin diners", ha manifestat. Roig ha matisat que "els que hem de saber del producte som nosaltres, Mercadona, i posem el millor producte a l'abast dels nostres clients".
Objectius per a 2025
El president de Mercadona, Juan Roig, ha avançat les previsions econòmiques per a 2025: uns ingressos de 40.100 milions, amb un increment del 3,5%, i la consolidació dels beneficis de 2024. El propòsit és mantenir el nivell inversor en la línia dels 1.100 milions d'euros. A més de la creació de mil llocs de treball.
Per als clients, l'esforç se centrarà en els productes i a continuar reduint el preu mitjà de la cistella de la compra. "Sabem on ens dirigim i els exercicis 2024 i 2025 són favorables, per la qual cosa el futur és il·lusionant," per al president de Mercadona.
Com és habitual en la presentació de resultats anuals, Roig posa èmfasi en la contribució de la companyia en la societat espanyola i portuguesa. En aquest sentit, destaca els 716 milions que la companyia ha pagat en impostos sobre els beneficis obtinguts (1.384 milions), que sobre beneficis són més de 500 milions; "el 25% dels que guanyem va a impostos", concreta. El pagament impositiu sobre un total de 3.000 milions en impostos, entre suportats i recaptats -996 milions per a cotitzacions a la seguretat social i 556 milions per a IRPF.