La cadena de supermercats Mercadona ha invertit més de 124 milions d’euros durant el període 2017-2023 en l’ampliació i millora de la seva xarxa de botigues. L’objectiu de la companyia és implementar el nou model de botiga eficient, que optimitza l’acte de compra dels clients i permet reduir fins a un 40% el consum energètic respecte a un local tradicional. Mercadona va començar a implementar el model de botiga eficient a Barcelona el març de 2017 amb la renovació d’un establiment situat al carrer València. Des de llavors, l’empresa ha reformat 29 supermercats i n’ha obert set de nous.

Pel que fa a les reformes, a banda del Mercadona del carrer València, també s’han reformat les botigues dels carrers Indústria, Veneçuela, Aribau, Petrarca, ronda de Sant Pere, Travessera de les Corts, Calàbria, Viladomat, Sardenya, Berlín, plaça Bonanova, carretera de Collblanc, avinguda Rio de Janeiro, rambla de Poblenou, Mercat del Ninot, Mercat de Sants o la del centre comercial Som Multiespai, entre d’altres.

A més, aquest dimarts ha reobert l’establiment ubicat al districte de Sant Martí (carrer Andrade número 22), després d’una reforma integral que ha suposat una inversió de 4 milions d’euros. Amb aquesta obertura, ja són 36 els supermercats de la cadena que disposen del nou model de botiga eficient a la capital catalana, d’un total de 43.

Noves botigues eficients

El model de botiga eficient disposa de xarcuteria amb pernil al tall i envasat, una góndola central a la perfumeria per a la cosmètica especialitzada, un servei de suc de taronja acabat d'esprémer, especialitats de sushi, una secció de forn amb màquina per tallar el pa i pastisseria refrigerada, i una nova exposició a la peixateria per als productes de conquilla, entre altres novetats. Així mateix, incorpora la secció A punt per Menjar, que ofereix 35 plats preparats per emportar. Aquestes opcions se serveixen en envasos fabricats amb materials naturals, com la canya de sucre (material compostable), el cartó o el paper.

Aquesta nova generació de supermercat eficient disposa d’un disseny renovat respecte al model de botiga anterior, amb nous colors i materials, tant a la façana exterior com en la distribució de les diferents seccions. També inclou una nova entrada amb doble vidre, que evita corrents d’aire, uns passadissos més amplis, i dos models de carretons, més ergonòmics i lleugers.

Interior d'un supermercat | Foto: Cedida
Interior d'un supermercat | Foto: Cedida

Reducció del consum energètic

Pel que fa a l’aspecte mediambiental, l'empresa ha pres mesures que permeten reduir fins a un 40% el consum energètic respecte al model de botiga convencional, com ara la millora de l'aïllament tèrmic i acústic amb l’optimització dels materials i el gruix de les parets i els sostres, i nous congeladors horitzontals més eficients energèticament i respectuosos amb el medi ambient. A més, disposa d’un sistema d'il·luminació LED automatitzat que es regula segons les zones i els moments del dia per a una gestió energètica molt més eficient. 

Addicionalment, aquest nou model de supermercat inclou múltiples mesures per millorar l'ergonomia i eliminar sobreesforços. Per exemple, el nou moble de caixa s’ha desenvolupat en col·laboració amb l'Institut de Biomecànica de València. Les botigues també disposen de zones comunes perquè els empleats tinguin més comoditat en els moments de descans, així com un menjador més equipat i uns armariets personals més amplis i còmodes. A més, aquestes noves botigues eficients estan completament connectades tecnològicament mitjançant la integració d’una sèrie de dispositius electrònics i eines col·laboratives per als treballadors, amb què es pot compartir informació des de qualsevol secció de la botiga, de manera que es facilita l'autogestió de cada supermercat i s’agilitzen els processos de tota la cadena.

Mercadona, present a Catalunya des de l'any 1993 amb l’obertura de la primera botiga a Lleida, ha tancat el 2022 amb una plantilla de 14.615 persones, de les quals 2.690 a Barcelona, i amb 250 supermercats, dels quals 43 a la capital catalana. També disposa de blocs logístics als municipis d’Abrera, Sant Sadurní d'Anoia i Sant Esteve Sesrovires, i des del juny del 2019 compta amb un magatzem dedicat exclusivament a donar servei online, situat al polígon industrial de la Zona Franca de Barcelona. La cadena d'alimentació va tancar el 2022 amb 187 supermercats eficients, d’un total de 250.