La cadena de distribució espanyola Mercadona preveu una inversió de 280 milions d'euros a Portugal i obrir una desena de nous establiments amb l'objectiu d'arribar als 49 supermercats aquest any. La companyia ha anunciat les localitats on s'ubicaran els nous establiments, des de Marco de Canaveses (al districte de Porto), al maig, fins a Sintra, Braga i Figueira da Foz, entre altres punts de les regions centre i nord del país.
Les obertures aniran acompanyades de la creació de prop de 650 llocs de treball al llarg de l'any, estables i de qualitat, amb contractes indefinits des del primer dia, segons ha informat la companyia. "Mercadona duplicarà la seva inversió als 280 milions d'euros el 2023 que es destinaran a la construcció del futur bloc logístic d'Almeirim (centre del país) i a l'obertura de noves botigues", han afegit des de l'empresa valenciana. El bloc logístic d'Aleirim, presentat al febrer, està en procés de construcció i ha requerit una inversió de 225 milions d'euros.
Mercadona posa rumb a les 49 botigues a Portugal
L'empresa va obrir el seu primer supermercat a terra portuguesa el 2019 al nord del país i des d'aleshores s'ha expandit fins a la regió de Lisboa. En total, Mercadona compta amb 39 botigues al mercat lusità i tres centres de coinnovació. En total, l'empresa de Juan Roig compta amb 3.500 empleats al país.
El 2022, Mercadona va registrar a Portugal unes pèrdues de 50 milions d'euros, amb vendes per 737 milions d'euros i inversions de 140 milions d'euros per obrir 10 botigues i un bloc logístic.
Beneficis rècord a Espanya
A Espanya, Mercadona va facturar 31.041 milions d'euros el 2022 i va guanyar 718 milions d'euros, un 5,58% més. En un any marcat per l'augment generalitzat en el preu dels aliments, la cadena de supermercats que presideix Juan Roig va assolir l'any passat la xifra d'ingressos més gran de la seva història en augmentar un 11% per l'efecte de la inflació, però el seu marge s'ha reduït en 140 milions d'euros (0,6 punts menys) per evitar traslladar als clients tot l'increment dels preus.
Segons va explicar Roig durant la presentació dels resultats econòmics, la cadena va actuar com a "dic de contenció" en suportar un increment en els costos dels seus proveïdors del 12% i haver traslladat als clients un 10%, una mesura que va tenir un cost de 600 milions d'euros per a l'empresa. "Mai no havia viscut aquestes pujades de preu, estem molt preocupats per la inflació", va declarar Juan Roig.
A més dels 718 milions d'euros que va guanyar l'empresa, dels que Juan Roig rep 88 milions com a dividend, Mercadona va repartir 405 milions d'euros entre el 98% dels treballadors per compliment d'objectius i va pagar 390 milions en impostos, un 13% més que el 2021.
Per minimitzar l'impacte d'aquesta inflació en els preus, Mercadona va provar de reduir els costos i augmentar la productivitat tant dels seus processos com dels seus proveïdors. La productivitat va incrementar un 7% davant 2021 gràcies a una eina pròpia que va suposar una inversió de cinc milions d'euros i que permet conèixer exactament els costos en els quals incorre cada producte en cada un dels seus processos i la seva rendibilitat.