Brand Finance ha publicat Espanya 100 2023, el seu informe anual de les marques més valuoses, més fortes i amb més percepció de sostenibilitat del país. Mercadona, Zara o El Corte Inglés són algunes de les més valuoses enguany. La consultora explica que Espanya necessita invertir en marca per créixer econòmicament i millorar la seva influència internacional, ja que el valor conjunt de les seves marques ha augmentat a un ritme menor que el d'altres països de l'entorn.
D'aquesta manera, mentre que a Espanya augmenta un 8% respecte a 2022, en altres països com Portugal, França, Itàlia o Alemanya el creixement de les seves marques quant a valor és superior. "Les marques espanyoles necessiten invertir en valor de marca per augmentar el seu valor. Només el 25% de les marques més valuoses d'Espanya superen els 1.000 milions d'euros i el creixement conjunt anual (8%) és menor que el de països propers com Portugal (22%), Itàlia (17%), França (15%) o Alemanya (13%)", assenyala Pilar Alonso Ulloa, directora general de Brand Finance en Iberia i Sud-amèrica.
El rànquing espanyol ha augmentat el seu valor fins als 116,8 mil milions d'euros, però sense superar encara el valor que posseïen abans de la pandèmia (118.200 milions d'euros el 2020). A més, si bé només les 25 primeres marques del rànquing superen els 1.000 milions d'euros en valor de marca, en conjunt sumen 90.500 milions d'euros, la qual cosa suposa el 77% del rànquing. Les 75 marques restants no superen la barrera dels 1.000 milions d'euros en valor.
Quant a les 10 primeres, la suma en valor de marca de totes elles augmenta a 67.389 milions d'euros, 4.200 milions d'euros més del que sumaven el 2022. Només aquesta llista aporta gairebé el 60% del valor total del rànquing. Però, quines són les 10 marques més valuoses d'Espanya?
Santander i Zara lideren el rànquing
Les marques més valuoses d'Espanya el 2023 són Santander, Zara, Movistar, BBVA, Mercadona, CaixaBank, Repsol, El Corte Inglés, Iberdrola i Mapfre, que repeteixen al top aquest any, encara que amb alguns canvis de posició deguts a les seves pujades o baixades en valor i fortalesa de marca.
D'aquesta manera, Santander lidera la taula amb un valor de 16.300 milions d'euros, es torna a col·locar al capdavant del rànquing de valor de marca espanyol per davant de Zara, la segona més valuosa, que posseeix un valor de 10.600 milions. L'augment del 23% en valor de marca del banc càntabre ve sostingut per un creixement en ingressos basat en la diversificació de la marca.
El Banc Santander va obtenir un benefici rècord de 9.605 milions d'euros el 2022, un 18,2% més que l'exercici anterior, gràcies al dinamisme de l'activitat als seus principals mercats, en particular a l'eurozona i al Regne Unit, on la pujada dels tipus d'interès decidit pels bancs centrals per frenar la inflació va alimentar els seus ingressos.
Per la seva part, Zara manté també el segon posat gràcies als bons resultats de la seva matriu Inditex, que va obtenir un benefici rècord de beneficis i ingressos el 2022, registrant un resultat net de 4.130 milions d'euros en el seu últim exercici, consolidant així la seva posició dominant al mercat. Zara, vaixell insígnia del grup, és el negoci que més creix en vendes, amb una alça del 21%, fins a 23.761 milions.
Movistar puja llocs i Repsol cau en valor
Escurçant les distàncies i amb una forta pujada en valor del 33%, Movistar puja del cinquè al tercer lloc del rànquing nacional. La pertanyent a Telefònica té ja un valor de 7.400 milions d'euros, davant els 5.500 milions de 2022. Els ingressos de la companyia van pujar un 1,8%, fins als 39.993 milions d'euros, amb un creixement a tots els mercats. "La consecució continuada d'èxits en matèria de sostenibilitat ha suposat l'aprovació internacional a través de diversos reconeixements el 2022", destaquen des de Brand Finance.
BBVA se situa en la quarta posició de la llista, amb un creixement del 9% en valor de marca, fins als 6.400 milions d'euros. Per darrere se situa Mercadona, que manté la cinquena posició amb un valor de 5.700 milions d'euros, i CaixaBank es col·loca al sisè lloc amb un valor de 4.700 milions d'euros.
Repsol (setena posició i una caiguda en valor del 15% fins als 4,5 mil milions d'euros), Iberdrola (novena posició i un augment de l'11% en valor fins als 4,1 mil milions d'euros) i Mapfre (desena posició i un augment del 9% fins als 3,5 mil milions d'euros) mantenen les mateixes posicions registrades el 2022. Per la seva part, El Corte Inglés ostenta el vuitè lloc del rànquing, amb un valor de 4.100 milions d'euros.
"Les marques espanyoles han viscut un 2022 marcat per la crisi energètica i les dificultats a les cadenes de subministrament globals i, traspassant part de la pujada de costos als clients. Iberdrola és, de les marques del sector elèctric espanyol, la que més augment en valor de marca ha registrat", destaca Pilar Alonso Ulloa.