UGT, el sindicat majoritari a la fàbrica de Ford a Almussafes (València), preveu acordar aquest dimecres un nou expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que estigui en vigor des del 20 d'abril fins al 20 de juny i que durant deu dies afectarà més de 2.000 treballadors. La negociació d'aquest expedient arriba després que la direcció de la multinacional expliqués que necessita temps per poder concretar els detalls del llançament d'un nou vehicle que fabricarà Almussafes, una situació que el sindicat ja va avançar que abocava a la negociació d'un nou ERTO mentre no es definís el futur.
Durant aquest període d'espera, a la situació inicialment prevista pel cessament de fabricació de la furgoneta Transit -previst aquest dimecres 17 d'abril- se suma ara un problema de proveïment de peces en motors, al costat del menor requisit per al mercat nord-americà, segons ha explicat UGT després d'una reunió de la comissió consultiva de l'ERTO celebrada aquest dimarts. En concret, l'ERTO afectarà 1.400 persones diàries en la fabricació de vehicles (800 pel cessament de la Transit i 600 per la falta de producció) i 900 persones en motors.
Planta de motors
La planta de motors no tindrà activitat en totes les seves àrees durant 10 dies; 5 dies el maig (20, 21, 22, 27 i 28), i 5 dies el juny (3, 10, 11, 17 i 18). Aquest impacte suposarà no treballar en vehicles durant quatre setmanes en el torn de tarda. Les condicions laborals de la plantilla seran "exactament" les mateixes que les acordades en els ERTO anteriors, ha explicat UGT: el 80% del salari real i el 100% d'antiguitat, pagues extres i vacances.
El sindicat espera que la situació en motors "es pugui normalitzar com més aviat millor", amb el que es redueixi també el nombre d'afectats diaris en la planta de vehicles, garantint la producció a dos torns en bodi II i muntatge, minorant l'ERTO "pràcticament en un 50%".
Malgrat tot, i malgrat aquest imprevist, UGT ha subratllat la seva posició que "abans del 20 de juny s'han de tenir certeses, que permetin negociar situacions a llarg termini". Segons STM, aquest nou expedient afectarà de manera total o parcial 4.743 empleats de vehicles (1.400), motors (900) i departaments auxiliars.