La Comissió Europea va dir aquest dilluns que l'empresa nord-americana Meta està incomplint la llei de mercats digitals respecte a la recopilació de dades personals dels usuaris en obligar-los a pagar si no volen que la companyia els utilitzi per mostrar anuncis personalitzats a Facebook i Instagram.

"Meta ha forçat a milions d'usuaris a la Unió Europea a una elecció binària: pagar o donar consentiment. En la nostra conclusió preliminar, això és una infracció de la llei de mercats digitals", va dir el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton.

"Volem donar la capacitat als ciutadans perquè siguin capaços de tenir el control sobre les seves pròpies dades i elegir una forma d'anuncis menys personalitzada", va afegir la vicepresidenta de la Comissió Europea de l'Era Digital, Margrehte Vestager, en un comunicat.

Brussel·les continuarà amb la seva investigació fins al març de 2025 i mentrestant, espera que Meta proporcioni una solució alternativa al seu model publicitari, però si confirma les seves conclusions inicials, podria acabar imposant una multa a l'empresa del 10 % de la seva facturació mundial.

La sanció podria ascendir fins al 20 % en cas d'incomplir reiteradament la normativa i la Comissió podria obligar Meta a vendre una part del seu negoci.

La llei de mercats digitals obliga a les grans empreses d'internet a obtenir el consentiment dels usuaris per poder utilitzar les seves dades personals, combinar-los entre les seves diferents plataformes -en aquest cas, per exemple, entre Facebook i Instagram- amb l'objectiu de mostrar anuncis personalitzats.

I en cas que els usuaris no donin el seu consentiment, han de donar-los l'opció d'accedir a un servei equivalent que no utilitzi amb tanta freqüència aquesta informació per a finalitats publicitàries.

L'Executiu comunitari considera que l'opció de pagament que Meta dona als usuaris per no utilitzar les seves dades incompleix la normativa perquè els impedeix "exercir el seu dret a consentir lliurement la combinació de les seves informació personals" i perquè no els permet optar per un servei que utilitzi menys dades personals però que sigui, al contrari, equivalent al servei basat en "anuncis personalitzats".

"Meta ha de proposar-nos, o més aviat engegar, una cosa que esperem que compleixi" amb la normativa, va dir una font comunitària.