Nissan Motor va elegir aquest dimarts al mexicà Iván Espinosa com nou CEO i president, un canvi de lideratge en un moment crític per al fabricant nipó, que travessa una delicada situació financera i s'enfronta a més al dur cop dels nous aranzels de Donald Trump a l'automotor.
El seu principal repte serà tornar a la rendibilitat el tercer major fabricant nipó de vehicles, desbancat del segon posat per Honda Motor fa dos anys, i embrancat en un ampli procés de reestructuració que comportarà el tancament de diverses plantes i l'acomiadament de 9.000 treballadors a tot el món.
Al seu predecessor, Makoto Uchida, que serà al capdavant de Nissan fins a final de mes, se l'ha emportat la tempesta perfecta creada pels costos creixents que pateixen fabricants nipons per la inflació global de matèries primeres i la debilitat del ien, la competència ferotge dels fabricants xinesos i la incapacitat d'adaptar-se a un mercat que travessa ràpids canvis.
Més de dues dècades escalant llocs a Nissan
Llicenciat en Enginyeria mecànica i Administració d'empreses pel mexicà Institut Tecnològic i d'Estudis Superiors de Monterrey (ITESM), Espinosa va entrar a formar part de Nissan el 2003 com a especialista de producte en l'àrea de planificació de la branca mexicana del conglomerat japonès.
Després d'una breu estada en Nissan Japó el 2006 amb un projecte temporal, va ocupar diversos càrrecs a Mèxic, on va desenvolupar reeixides estratègies de producte i màrqueting per a la gamma de productes de vehicles comercials lleugers.
Posteriorment, va ser designat gerent general de l'Oficina de Gestió de Programes de l'Associació de Nacions del Sud-Est Asiàtic (ASEAN) a Tailàndia, i va tornar a Mèxic en el 2010 com a director de Planejament de Producte.
El 2014, Espinosa va ser nomenat vicepresident de Planificació de Producte de Nissan Europa, i el 2016 es va traslladar de nou al Japó, on va anar escalant llocs a l'organigrama de la firma amb seu a Yokohama fins a ser nomenat l'abril de l'any passat director de l'àrea de Planificació de Producte.
Un nou CEO estranger per bregar amb la guerra comercial global
El consell d'administració de Nissan ha valorat especialment la seva experiència en altres mercats de pes per a la firma i, en particular, el mexicà, i la seva involucració en el pla de reestructuració de l'empresa.
Els analistes assenyalen que el perfil d'Espinosa i la seva trajectòria internacional han pesat per a la seva elecció amb vista a torejar amb les mesures aranzelàries que planeja aplicar el president nord-americà -així com amb les autoritats nacionals implicades- i que es tem que impactin especialment sobre la indústria automotriu nipona.
Uchida va assenyalar a mitjans del mes passat que la firma preveu traslladar la seva producció des de Mèxic a altres llocs si entren en vigor els aranzels del 25 % que va prometre imposar Trump al país veí.
La presidenta mexicana, Claudia Sheinbaum, va sortir al pas d'aquesta declaració de l'encara CEO de la firma i va advertir que Nissan "perdria el mercat nacional" si se'n va de Mèxic per temor dels aranzels de Trump.
Nissan compta amb quatre instal·lacions de producció a Mèxic, i des d'allà exporta unes 320.000 unitats de vehicles a l'any fins als Estats Units.
Espinosa és també el primer CEO i president de Nissan estranger des de la sortida de Carlos Ghosn el 2018 arran de les irregularitats financeres per les quals seria detingut, abans que l'executiu que posseeix triple nacionalitat (francesa, brasilera i libanesa) s'escapés del país i de la justícia nipons a finals de 2019 i es refugiés al Líban, on roman des d'aleshores.
Fusió fallida amb Honda i a la recerca de nous socis
Espinosa tindrà així mateix la tasca de tractar de reconduir les negociacions per a una fusió amb Honda Motor, que van ser abandonades per ambdues firmes a mitjan mes passat i del fracàs del qual algunes fonts responsabilitzen Uchida.
El nou màxim responsable de Nissan compte també amb altres opcions sobre la taula que podrien injectar liquiditat i múscul tecnològic en la firma nipona per potenciar el seu catàleg de vehicles híbrids i elèctrics, on s'ha vist superada per molts competidors.
Entre ells han sonat la nord-americana Tesla, a la que s'hauria traslladat una proposta perquè es converteixi en inversor estratègic, i la taiwanesa Hon Hai, coneguda internacionalment com a Foxconn, que ha mostrat el seu interès a formar un "marc de cooperació" per a vehicles elèctrics que inclouria a Nissan, a la seva filial Mitsubishi i a Honda.